(Video) “Kadang habis, kadang tak habis…” – Ustaz Ebit Lew Ziarah Adik Jual Cendawan, Sekali Ini Hadiah Diberikan

Baru – baru ini tu’lar berkenaan seorang kanak – kanak berusia 12 tahun menjual cendawan dari rumah ke rumah. 

Ramai bersimpati dengan nasib kanak – kanak dan ada yang ingin membantu meringankan beban kanak – kanak yang tinggal di Masai, Johor. 

Hal ini sampai ke pengetahuan pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew dan berkesempatan menziarahi kanak – kanak tersebut. 

“Sebak rasanya ziarah adik 12 tahun yang vi’ral jual cendawan di Masai, Johor. Adik ni memang orang Johor. Masih kecil tapi sifat dan akhlaknya baik sangat.  

“Sangat beradab orangnya. Rajin berusaha. Berdiri tegak suka tunduk dan sesekali senyum. Perkataannya lembut je,” cerita Ustaz Ebit Lew. 

Tambahnya, adik ini tinggal berdua sahaj dengan ayahnya yang bekerja sebagai baiki kenderaan dan menurutnya, adik tersebut sengaja mencari duit sendiri. 

“Berani jual dari rumah ke rumah dan kadang – kadang di Petrol Pam. Katanya kadang habis kadang tak habis. 

“Gembira sangat adik ni. Masa bagi duit pun muka terke’jut dan mena’ngis. Terkesan bila adik ni pulang semula duit yang saya bagi masa dalam kereta. 

“Katanya banyak sangat ni. Saya kata adik simpan buat sekolah. Bawa beli baju dan kasut. Adik ni suka warna biru. Ziarah rumahnya. Ayahnya ada buat kerja repair sikit- sikit kereta orang dirumahnya. 

“Ayahnya dah 60an. Sampai rumah ayahnya peluk saya. Terima kasih ustaz ziarah anak saya ni. Gembira dapat jumpa. Beri sedikit hadiah buat ayahnya,’ tambah Ustaz Ebit Lew. 

Komen Netizen:

 

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : awani

 

Be the first to comment on "(Video) “Kadang habis, kadang tak habis…” – Ustaz Ebit Lew Ziarah Adik Jual Cendawan, Sekali Ini Hadiah Diberikan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*