“Tak Lalu Nak Makan Fikirkan Soal Anak,” Adik Mardhiah H1dap Kans3r Mata, Ibu Mohon Doa Dari Netizen

Setiap orang ada ujiannya. Setiap ujian pasti ada hikmahnya. Itulah ungkapan yang sering kita dengar dari mulut seorang insan yang cekal menghadapi dug4an dalam kehidupannya. Lebih terk3san jika ujian itu untuk anak yang masih kecil.

Satu perkongsian daripada seorang ibu tunggal, Nur Natasha dalam laman Facebooknya mengisahkan tentang keadaan anaknya yang bongsu diuji dengan satu peny4kit yang sangat jarang kita dengar. Ya, adik Nur Mardhiah Shahadah yang berusia 4 tahun disahkan mengh1dap satu peny4kit di mana peny4kit-peny4kit kr0nik senang dijangk1tinya.

Jadi, sama-samalah kita membantu meringankan beban ibu ini untuk melihat anaknya kembali pulih seperti sedia kala.

Ramai yang dm saya personal minta saya kongsikan kisah anak istemewa saya Nur Mardhiah Shahadah. Terlebih dahulu saya ingin memohon pada yang membaca, ini bukan post mintak sumbangan atau seperti dengannya. Tujuan saya post kisah-kisah anak saya ini tujuannya yang pertama nakkan doa. Saya memang sangat terharu jika ada yang sudi selitkan name anak saya dalam doa mereka. 

Yang keduanya saya berharap dapat memberi sedikit semangat positive dalam diri insan-insan yang mengikuti kisah kami. Susah tak semestinya takkan bahagia. S4kit bukan penamat sebuah kehidupan tu. Jadi, bagi yang pertama kali membaca, saya ringkaskan kisah anak istemewa saya ni.

Nur Mardhiah Shahadah, lahir 14 November 2017. Mula did1agnos kans3r mata pada umur 3 bulan lebih. Doktor sahkan Mardhiah ‘0KU Cel3bral P4lsy’, ‘global development delay’ juga pada usianya 3bulan.

Pada umur 5 bulan, ujian d4rah khas Mardhiah keluar dan keputusannya Mardhiah mempunyai peny4kit rare iaitu chromosome 13q deletion syndrome. Peny4kit yang akan buat dia dapat bnyk peny4kit kr0nik, hilang satu persatu keupayaannya sehingga nafasnya yang terakhir. Boleh dikatakan peny4kit ini akan menyebabkan pes4kit tidak h1dup lama. 

Tidak lama selepas tu, kans3rnya semakin teruk dan doktor terpaksa bu4ng mata sebelah kirinya pada 18 Febuari 2019. Keadaanya semakin mer0sot, berat badannya tidak boleh naik kerana dia tidak boleh makan hanya boleh menyusu sahaja. Sejurus selepas itu, Mardhiah didiagnos chronic lung disease yang membuatkan dia kena pakai 2 pam sepanjang 6jam sekali.

Dan pada tahun ni Mardhiah didiagnos subglotis stenosis (saluran pernafasannya sempit) dan masih menunggu untuk oper4tion besar yang ditunda kerana situasi C0vid-19 yang mel4nda negara sekarang.

Berikutan dengan ramai menganggap kami susah kerana saya tidak bekerja dan memang perlu tumpukan perhatian dalam menjaga Mardhiah. Saya bukan rase saye tak susah tapi mungkin saya memang dah terbiasa hidup dengan apa ada selama bertahun. Bagi saye yang penting saye dapat sediakan susu dan pampers Mardhiah itu sudah mencukupi.

Ade yang tanya habis macam mane saye survive makan ape semua kalau takde income.. Dipendekkan, saye akan makan ape yang ade atau bila ade makanan. Sebab saye memang dah terbiasa. Tak lalu nak memikirkan kenyang perut sendiri bila tengok keadaan anak yang tak boleh makan. Yang ade di tempat saya akan faham maksud saye.

Bagi yang rase ade persoalan mengenai bapa kandung Mardhiah. Yes, saye memang dah berc3rai dengan ayah kandung Mardhiah pada 2018. Ade juga yang persoalkan nafkah anak ape semua. Maaf, saye menjaga a1b org sekeliling. Saye tak nak kemudian hari saya terheret semua kerana menyebarkan cerita. Cukuplah anda tahu yang saya seorang menjaga Mardhiah. Dengan sedikit bantuan dan juga support dari keluarga saya dan kawan-kawan yang rapat.

Dalam gambar tersebut, ada saya selitkan gambar no acc saya. Bagi yang nak bantu susu pampers Mardhiah boleh laa ke akaun tersebut atau nak pos ke ape boleh massenger saya direct. Saya sertakan no akaun sebab kadang-kadang saya mmg jarang bukak massenger takut ada yang tanya nanti saya tak dapat balas boleh laa rujuk di gambar ye.

Apa-apapun saya sangat berharap anda semua dapat selitkan nama Nur Mardhiah Shahadah dalam doa anda. Sebab saya terlalu sayangkan Mardhiah. Mungkin dengan doa-doa yang kita kirim, Allah boleh makbulkan doa kita dan panjangkan usia Mardhiah. Saya lebih mengharapkan doa.

Terima kasih bagi yang prihatin dengan keadaan kami.. saya sendiri kesiankan orang yang lagi susah dari kami tapi ada yang cakap tak salah saya cuba usaha macam ni. Jadi saya dengan lafaz bismillah cuba up cerita Mardhiah ni.. Moga Allah jauhkan saya dari f1tnah dunia dan moga Allah murahkan rezeki Mardhiah dan orang-orang yabg membantu Mardhiah. InShaaAllah.. Aamin..

 

Sumber: Nur Natasya

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Siakap Keli

Be the first to comment on "“Tak Lalu Nak Makan Fikirkan Soal Anak,” Adik Mardhiah H1dap Kans3r Mata, Ibu Mohon Doa Dari Netizen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*