“Petugas Dah Berusaha” -TuIar Wanita HamiI Duduk Di Lantai Tren, KTMB Tampil Beri Penjelasan

 

PUTRAJAYA: Isu seorang wanita h4mil yang duduk di lantai tren Diesel Multiple Unit (DMU) pada 15 Oktober lalu sebenarnya telah diselesaikan dengan baik ketika hari kej4dian tersebut.

Menurut kenyataan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), petugas di gerabak berkenaan telah berusaha mendapatkan tempat duduk bagi penumpang itu namun dia tetap menolaknya.

Sebaliknya, wanita tersebut bertegas mahu kekal bersama-sama ahli keluarganya dalam koc yang sama apabila berlaku perubahan saat-saat akhir kategori set tren DMU pada tarikh itu.

“Walaupun ada pertukaran set, penumpang yang membeli tiket tempat duduk akan dipastikan mendapat tempat duduk dan petugas sudah berusaha memberikan tempat duduk,” katanya.

TANGKAP layar memaparkan wanita hamil yang duduk di lantai kerana tidak mahu berjauhan dengan keluarganya dalam koc sama tren DMU. – Foto media sosial

Syarikat rel kebangsaan itu mengulas insiden tersebut yang dimuat naik sendiri penumpang berkenaan pada 29 Oktober lalu sebelum ditularkan warganet tanpa tahu kisah sebenarnya.

Susulan hantaran tersebut, ramai netizen yang bersimpati dengan nasib wanita mengandung itu mengecam teruk KTMB sedangkan kejadian itu sudah lama berlaku dan telah diselesaikan.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, ada pengguna media sosial membalas hantaran itu dengan tampil menceritakan kejadian sebenar diuruskan baik KTMB pada hari kejadian.

Mereka mengutuk keras tindakan penumpang lain kerana sepatutnya lebih prihatin dengan memberi tempat duduk kepada wanita itu yang tidak mahu berjauhan dengan keluarganya.

Mengulas lanjut, KTMB berkata, insiden itu melibatkan laluan dari Dabong ke Pasir Mas di Kelantan apabila berlaku lonjakan penumpang yang merentas negeri untuk balik ke kampung.

“Penumpang itu telah beli tiket dua hala pada 13 Oktober di kaunter stesen dan dia tidak mahu ke koc lain kerana mahu dekat keluarga apabila berlaku perubahan set tren,” jelas KTMB.

Bagaimanapun, operator itu memohon maaf dan kesal atas kejadian yang berlaku bahkan tindakan penambahbaikan dibuat secara berterusan demi keselesaan pada masa depan.

DMU yang dilancarkan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong pada 11 April lalu, turut menawarkan tiket tanpa tempat duduk jika tiket tempat duduk sudah habis dijual.

Ia mampu memuatkan kapasiti maksimum 360 penumpang termasuk 218 dengan tempat duduk yang melibatkan laluan antara Tumpat di Kelantan sehingga Kuala Lipis di Pahang. 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: limau asam boi

Be the first to comment on "“Petugas Dah Berusaha” -TuIar Wanita HamiI Duduk Di Lantai Tren, KTMB Tampil Beri Penjelasan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*