Anak hiIang kekuatan, ibu men1nggal selepas 13 tahun tanggvng 5 penyak1t… hanya pus4ra pengubat rindu! – “Dari rumah boleh nampak kubvr mak ayah”

 

KEmat!AN ibu bapa menjadi igauan ng3ri bagi setiap insan yang bergelar anak.

Menurut Muhammad Fahmi, 22, perasaan sedih dalam hati tidak pernah terp4dam biarpun bapanya, Mohd Firdaus Haki sudah 10 tahun men1nggal dun1a.

Episod dvka itu kembali berulang apabila ibunya, Che Maimum Che Dollah pula kembali ke rahmatullah pada Sabtu lalu.

Bercerita kepada mStar, dia yang mesra disapa Fahmi mengakui sedang berada dalam fasa menyesuaikan diri bagi menghadapi hari-hari mendatang sebagai anak yatim piatu.

Malah, dia ketika dihubungi sempat memperincikan semula perjalanan hidup ibunya yang sudah 13 tahun menanggvng der1ta mengh1dap lima jenis penyak1t.

“Arw4h umi berusia 45 tahun. Sebaya dengan arw4h ayah. Dia ada mas4lah jantvng berlvbang, ada tiro1d, saw4n dan ada jangk1tan kvman dalam hidung. Selain itu, arw4h juga ada kul4t dalam mulut, susah dia nak makan kerana lelang1tnya berlvbang.

fahmi3

Bapa Fahmi men1nggal dunia 10 tahun lalu manakala ibunya menghembvskan nafas terakhir pada Sabtu.

“13 tahun dia tah4n sak!t. Kemudian sak!t umi makin kr0nik selepas ayah men1nggal. Arw4h umi selalu juga masuk hospital sehinggalah kesihatannya mer0sot pada tahun ini.

“Dua minggu lepas, doktor maklumkan kum4n dah mereb4k ke ot4k. Hari Khamis, umi dah tak kenal orang. Sed1h bila mak sendiri dah tak kenal kita. Doktor juga kata dia dah tak ada anti bodi.

“Mak n4zak di rumah, kemudian kami bawa ke Hospital Yan, Kedah dan umi meninggal di unit kecemasan pada Sabtu petang,” imbasnya seb4k.

 

Umi pun dah lama tanggung sak!t. Siapa yang tak sed1h? Tapi sampai bila nak bersed1h.

FAHMI

Menurut jejaka yang senang disapa Fahmi itu, dia sed1h mengenangkan hidupnya bersama dua lagi adik yang kini sepi tanpa kedua-dua orang tua.

Malah katanya, dia bagaikan h1lang tempat bergantung dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dalam keadaan baharu.

“Saya h1lang tempat bergantung. Selama ini saya bergantung kepada umi. Tapi mujurlah saya banyak belajar untuk berdikari selepas ayah men1nggal dulu. Cuma semangat saya h1lang sekarang.

fahmi2

Fahmi sedar dia perlu reda dan menerima segala yang berlaku dengan hati terbuka.

“Kubvr mereka juga sangat dekat dengan rumah kami. Keluar dua ke tiga langkah saja, dah sampai ke pagar kvbur. Dari rumah boleh nampak kvbur arw4h mak dan ayah.

“Kekuatan saya daripada umi. Saya cuma kena reda. Umi pun dah lama tanggung sak!t. Siapa yang tak sed1h? Tapi sampai bila nak bersed1h.

“Kemat!an ayah pun dah berlalu 10 tahun, tapi sampai hari ni saya masih sukar nak percaya. Saya bagaikan h1lang kata-kata,” ujarnya lagi.

Mengenai dirinya, Fahmi sebelum ini pernah mengikuti pengajian di sebuah kolej Matrikulasi di Kedah.

fahmi5

Tiga beradik bersama arw4h ibu mereka.

Dia kemudiannya meneruskan pengajian dalam bidang Ukur Bahan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Seri Iskandar, Perak pada tahun 2019.

Namun kata Fahmi, dia sempat belajar pada semester pertama sahaja sebelum membuat keputusan untuk menamatkan pengajian demi memberi fokus kepada keluarga.

“Saya berhenti ketika semester satu. Saya rasa macam tak capai target, jadi saya berhenti untuk tolong keluarga. Pada waktu itu, hanya adik nombor dua yang bekerja kilang untuk sara keluarga.

“Ketika itu saya memang niat nak cari kerja. Saya kerja di sebuah restoran. Kemudian saya juga bekerja dengan sebuah syarikat import eksport dalam bahagian customer service.

fahmi4

Fahmi berniaga pakaian bundle untuk mencari pendapatan sampingan.

“Kebetulan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hari tu, adik diberhentikan kerja. Tinggal saya seorang untuk sara keluarga.

“Sekarang saya tambah pendapatan dengan berniaga baju bundle secara online. Selepas balik dari pejabat, saya akan buat live bundle.

“Sambutan sekarang boleh la…. cuma biasalah, orang tak kenal kita lagi. Yang beli dari ‘tepi’ pun ramai. Kawan-kawan saya banyak beli terus dengan saya,” ujarnya lagi.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Mstar

Be the first to comment on "Anak hiIang kekuatan, ibu men1nggal selepas 13 tahun tanggvng 5 penyak1t… hanya pus4ra pengubat rindu! – “Dari rumah boleh nampak kubvr mak ayah”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*