P0ndan tak kena Corona. Menteri Agama Mula Bersuara

Lepas isu Sajat bertelekung di Mekah tak lama dulu hebat dik3cam, dia masih tak serik dan seperti sengaja undang diri untuk dijadikan bahan omongan netizen.

Tak habis-habis menimbulkan kontrov3rsi. Itulah yang boleh dikatakan mengenai usahawan kosmetik terkenal, Nur Sajat Kamaruzamman. Baru-baru ini tular di media sosial mengenai suntingan video mirip usahawan tersebut, yang dimuatnaik oleh pendakwah bebas dikenali sebagai Bilfami di dalam Instagram beliau.

Di dalam video itu, individu tersebut mengulas mengenai penvlaran w4bak Cov1id-19. Dia telah mengatakan setakat ini, belum ada lagi golongan p0ndan atau transg3nder yang dijangki1ti virvs berkenaan. Ini mengundang k3caman dari netizen yang dilihat semakin melvat dengan tingkah laku Nur Sajat itu.

Cuba tengok, ada tak p0ndan kena c0rona? Tak ada lagi. Mana ada.”

Berhubung dengan kenyataan Sajat ini mendapat teguran daripada pelbagai pihak termasuk penceramah, Ustaz Husam, dan terbaru mendapat reaksi dari Menteri Agama. Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri ditanya mengenai seorang p0ndan yang berkata yang kena conv1id ni semua bukan p0ndan. Yang p0ndan selamat

Nasihat kepada yang berkata, “Mana ada kami kena COV1D-19

“Siapa yang buat kenyataan seperti ini mungkin dia telah insaf dan mungkin dia minta maaf seumpamanya. Dia begini tuan-tuan seoarnag yang selamat kalau dalam dia keadaan tak betul sebenarnya menjadi satu peluang kepada dia untuk kembali kepada  agama Allah, kerana Allah tutup. Tapi kalau Allah nak uji, Allah boleh uji . Tapi kalu selamat bukan menjadi satu alasan

kalau buat macam tu. Dalam ilmu tasawuf kita istidraj. Yang ini b4la. Sehingga bila keadaan macma ini lah yang akan dib4la oleh Allah”

Menurut Dr. Zulkifli  lagi, bila Allah  nak bi1nasakan sesuatu  kaum tu, kami akan bagi orang yang mewah, orang yang kaya orang yang bangsawan, orang yang hebat ni, dalam keadaan melakukan fasi1k. Tengok tidak jadi apa-apa kepada mereka, tapi itu tandauntuk mereka dihvkum, maka kami hancvrkan mereka sehancvr-hancvrnya. Kita tengok bagaiman Allah hancurkan kaum Lut. Allah turunkan ke atas mereka dengan  hujan batu-batu, jadikan ke bawah lipat bumi. Sampai sekarang kita tengok Laut Mat1i, hebat dan luar biasa dan telah dirakam dalam Alquran

Bila kita tak kena, kita syukur kepada Tuhan, kita kembali kepada Tuhan. Kita Istighfar, kita doa kepada Tuhan bukan kita tak  kena tu Allah redha kita. Tidak!

Banyak kali kita tengok merkea yang dalam keadaan  seperti ini dimewahkan Tuhan. Kalau kamu syukur, Allah akan tambahkan lagi, dan kalau kamu kvfur az4b Allah amat ped1ih

Allah tak kata bila kamu kvfur, Allah tak kata akan tarik nikmat  tu satu-satu, kamu akan jadi mi1skin papa kedana, tidak bukan begitu. Allah tak kata macam tu, sebab nilaian bayaran disisi Allah nampak banyak, tapi sikit saja.Dunia ni apa je yang ada. Cuba tanya Orang kaya,dia kaya ni sampai tua. Tuan puas hati tak kaya? dia kata biasa je lah. Kadang-kadnag dia terpaksa pantang banyak, gout, seefood tak leh makan, baju tak leh pakai tebal-tebal. dia memiliki tapi ada batasan.

Bila sesuatu tu tak berlaku kepada kita, bukan maknanya kita betul. Tapi kita doa, ucap Alahamdulillah, isghfar,bertaubat kepada Allah SWT. Itu cara yang terbaik. Saya teringat seorang ahli tasawuf bila rumah orang lain terb4kar habis, orang bagitahu rumah dia tak terb4kar dia kata Alhamdulillah. Lepas dia sedar dia tengok betul tak terb4kar, dia kata aku istighfar kepada

Allah dengan kalimah Alhamdulillah banyka kali kerana aku rasa  aku saja, tapi aku tak kasi kepada rumah saudara-saudara aku tak terb4kar.Begitulah bagaimana cara ahli sufi dahulu didik hati dia, luar biasa.WALLAHU A’LAM

P0ndan tak kena C0rona.Kepada Mat Sajat dengar baik2

Posted by Muslim Beriman on Wednesday, April 15, 2020

Sebelum ini Ustaz Ahmad Husam mengatakan Sajad sudah melampavi batas dan meminta Sajad segera bertaubat apabila Sajad mengatakan belum ada golongan transg3nder terkena jangk1tan wab4k pandemik COVlD-I9 ketika ini.

Justeru, Ustaz Ahmad Husam tampil berkongsi nasihat buat renungan Sajad dan golongan transg3nder lain dalam rakaman videonya.

Sebenarnya saya malas nak melayan golongan p#ndan terutamanya yang tergedik-gedik, yang pergi ke Mekah

” Nasihatkan saya supaya jangan cuba-cuba mencari atau menjemput kemurk4an Allah SWT kepada kamu.

” Kamu ingat murk4 Allah, Iaknat Allah ini satu benda untuk dipermainkan ke? Sebenarnya, kita dianjurkan oleh agama supaya berdoa pada Allah, dijauhkan dari murk4 Allah, I4knat Allah,” katanya.

Berikut reaksi netizan atas Nasihat  Menteri Agama

Sajat mohon maaf kepada Ustaz

USAHAWAN kosmetik kontrovers1i, Nur Sajat meminta maaf kepada semua pihak yang tersi1nggung berikutan video tular yang memaparkan dirinya bercakap mengenai belum ada p0ndan terkena w4bak Covi1d-19.

Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman ketika dihubungi menjelaskan video itu sengaja disunting pihak tidak bertanggungjawab dengan niat membangkitkan kemar4han orang ramai.

“Saya tahu disebabkan video itu ramai m4rah termasuk ustaz. Jadi, saya minta maaf. Cuma, ingin dijelaskan apa yang ditularkan itu adalah hasil suntingan pihak tidak bertanggungjawab.

“Sebenarnya petikan itu diambil daripada video siaran langsung di Instagram. Saya hanya menjawab soalan netizen yang mengatakan p0ndan pembawa Cor0na (Cov1id-19). Malah, soalan sama ditanya berulang kali yang sengaja nak buat prov0kasi.

“Jadi, saya jawab kenapa nak kena salahkan gender dalam kes ini. Wab4ak ini tak kira siapa pun. Malah, asal wab4ak ini pun dari mana. Disebabkan p0ndan, terus cakap nak kata punca. Itu sebab saya cakap tak pernah lagi p0ndan kena Cor0na. Tapi, bahagian itu saja yang diambil, sunting dan tularkan,” katanya kepada Harian Metro.

Menurut Sajat, dia tidak pernah lagi membuat video siaran langsung semata-mata nak bercakap mengenai isu itu.

“Bagi yang selalu menonton IG ‘live’ saya mesti tahu dan sedia maklum soalan yang dilemparkan netizen.

“Macam video yang tular ini, saya buat ‘live’ bukan semata-mata nak bercakap isu itu. Kalau betul hanya isu terbabit, kenapa versi pendek saja ditularkan? Kenapa tak letak yang penuh?

“Disebabkan itu, kena tengok versi penuh video baru anda faham,” katanya.

Sebelum ini Sajat juga memohon maaf selepas berpakaian wanita muslimah ketika mengerjakan umrah di Kota Suci Mekah. Bahkan dia masuk solat di bahagian wanita ketika masuk ke Raudhah

Dia Muhammad Sajjad

USAHAWAN kosmetik kontrov3rsi Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat didapati dilahirkan dan didaftarkan sebagai lelaki.

Maklumat itu diperolehi hasil pertemuan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kelmarin.

Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, “Berdasarkan maklumat pengesahan daftar kad pengenalan penama yang diperoleh melalui JPN, nama yang tertera adalah Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman.

“Jantina penama didaftarkan sebagai lelaki. Semakan lanjut pada sijil kelahiran beliau juga mendapati penama dilahirkan sebagai lelaki,” katanya dalam kenyataan dimuat naik di Facebook, semalam.

Zulkifli berkata, sehingga kini, tidak ada dokumen rasmi pervbatan yang dikemukakan oleh Nur Sajat bagi membuktikan beliau adalah wanita.

“Berdasarkan Arahan Jabatan Pendaftaran Negara Bil. 9/2007 perenggan 5.7.1, pindaan jantina dalam kad pengenalan adalah tidak dibenarkan kecuali atas perintah mahkamah,” katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa PMWP tidak pernah terbabit dalam pengesahan identiti Nur Sajat yang diuruskan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada 2018.

Katanya, pengesahan jantina membabitkan pakar perubatan dan ia berada di bawah urusan Jakim.

“Hanya atas dasar amanah dan tanggungjawab maka, PMWP mengambil inisiatif bertemu JPN semalam (kelmarin) bagi mendapatkan pengesahan butiran lengkap beliau yang tersebar di media sosial,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : MB

Be the first to comment on "P0ndan tak kena Corona. Menteri Agama Mula Bersuara"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*