Bek4s pesak1t Cov1d-19 tak ser1k derma pl4sma dar4h lagi – “Terharu, bangga berpeluang bantu pesak1t Cov1d-19”

BEK4S pes4kit Cov1d-19, Reza Huzairi Zainudin berhasrat untuk terus menderma pl4sma dar4hnya dalam tempoh dua minggu selepas kali pertama berbuat demikian 2 April lalu bagi membantu mer4wat pesak1t lain yang dij4ngkiti v1rus tersebut.

Reza, 41, berkata, dia gembira apabila mengetahui pl4sma dar4hnya dapat digunakan bagi membantu pes4kit lain terutamanya yang dalam keadaan krit1kal kerana tidak semua pl4sma bek4s pes4kit sesuai digunakan.

“Tidak semua pl4sma boleh didermakan kerana penderma mestilah sihat daripada sebarang peny4kit kron1k, tidak mengambil sebarang ubat pada jangka masa panjang dan mempunyai kesihatan optimum.

“Ketika saya datang untuk membuat ujian, Alhamdulillah plasma d4rah saya sesuai untuk didermakan dan tidak teragak-agak untuk kembali menderma dalam masa terdekat,” katanya.

Tambahnya, dia terpanggil untuk membantu selepas terkesan melihat kesungguhan dan pengorbanan semua petugas barisan hadapan bertungkus lumus membantu semua pes4kit ketika dia ditempatkan di wad isolasi Hospital Sungai Buloh pada 14 Mac lalu.

Pengalaman menderma plasma dar4h disifatkan sebagai cukup mengharukan. 

“Inilah masanya saya membalas semua jasa mereka… Ini hanyalah satu sumbangan kecil berbanding apa telah mereka korb4nkan,” jelasnya.

Terdahulu, Reza menjadi penderma sulung negara selepas dia memenuhi semua kriteria ditetapkan bagi membantu rawatan pesak1t Cov1d-19 yang berada dalam keadaan krit1kal.

Plasma d4rah yang diambil akan dijadikan serum untuk dimasukkan ke dalam dar4h pesak1t kr1tikal bagi membantu mereka melawan v1rus maut berkenaan.

Allah gantikan kesed1han dengan rasa terharu

Bercakap mengenai pengalaman menderma plasma d4rah, Reza memberitahu ia dibuat di Pusat D4rah Negara dan proses itu berlangsung selama sejam.

Memandangkan berat badannya 65 kilogram, hanya 500 mililiter plasma dar4h boleh diambil pada satu-satu masa namun jumlah itu mampu membantu beberapa pes4kit.

Reza ditempatkan di Hospital Sungai Buloh selama 11 hari. 

“Selepas dibenarkan keluar w4d sejak ditahan pada 14 Mac lalu, dua minggu kemudian saya dihubungi seorang doktor dari Hospital Sungai Buloh memaklumkan saya dipilih sebagai penderma plasma untuk digunakan sebagai serum raw4tan Cov1d-19.

“Menurut doktor itu, saya adalah rakyat Malaysia pertama dipilih untuk dermakan plasma ini.

“Allah gantikan kes3dihan saya pada 2020 ini dengan rasa terharu dan bangga kerana berpeluang membantu pesak1t-pesak1t Cov1d-19 melalui pendermaan plasma dar4h ini,” katanya.

Bagaimanapun kata Reza, dia dimaklumkan bahawa kesan optimum diperoleh apabila ia digunakan oleh orang yang mempunyai jenis dar4h sama dengannya.

Oleh sebab itu, dia berharap lebih ramai bek4s pes4kit Cov1d-19 yang sihat tampil untuk menderma plasma d4rah mereka bagi membantu mer4wat pes4kit yang sedang berjuang mel4wan v1rus itu.

Reza dan Chester bangga dapat membantu pes4kit yang masih berjuang melawan Cov1d-19. 

Takkan lupa seumur hidup!

Berkongsi mengenai jangk1tan wab4k itu, Reza yang juga pes4kit k3s ke-46 berkata beliau dij4ngkiti v1rus Cov1d-19 ketika gelombang kedua.

Naib Presiden Kanan, Modal Insan Kumpulan UDA Holdings Berhad itu berkata, pengalaman ditempatkan di dalam wad isolasi HSB tidak akan dilupakan seumur hidupnya apabila dikunci 24 jam selama 11 hari tanpa boleh bertemu isteri dan tiga anak lelakinya.

“Tidak pernah saya membayangkan saya akan berada di dalam situasi itu. Perasaan tertekan itu bukan main-main …dalam resah memikirkan diri sendiri, saya juga resah memikirkan tentang isteri dan anak-anak di rumah.

“Juga kepada semua staf saya …bimbang jika v1rus yang ada pada saya ini menjangk1ti mereka pula. Saya hanya bergantung kepada Allah SWT ketika itu,” katanya.

Reza berkata, selama tempoh 11 hari ‘terkurung’ itu, beliau tetap meneruskan kerja pejabat seperti biasa walaupun berada di dalam w4d supaya perasaan tertekan itu tidak terus menyelubungi dirinya.

“Pes4kit perlu bersemangat dan fokus untuk cepat pulih walaupun sesekali tubuh saya terasa amat letih kerana antibodi sedang bekerja. Jika itu terjadi, saya perlu berehat. Alhamdulillah kesihatan saya okay dan tidak mempunyai simptom yang teruk,” katanya.

Chester dan Reza berharap semua mematuhi arahan dikeluarkan kerajaan agar rantai penul4ran Cov1d-19 dapat dih4puskan. 

Angka meningkat, Chester harap sumbangan dapat turunkan jumlah pes4kit

Bagi bek4s pes4kit ke-18 Cov1d-19, Chester Chang, dia terpanggil untuk menderma plasma dar4hnya apabila melihat peningkatan k3s positif di Malaysia.

Kata Chester, dengan cara ini dia berharap dapat menyumbang sesuatu kepada negara sekaligus menurunkan jumlah orang yang telah dijangk1ti v1rus itu.

“Peningkatan angka orang yang dijangk1ti di Malaysia membuatkan saya mahu beri sumbangan, tambahan pula sekarang saya hanya duduk di rumah.

“Harap ia dapat membantu pes4kit dan menurunkan jumlah orang yang dijangk1ti,” katanya.

Sehubungan itu, Chester berharap orang ramai mematuhi perintah dikeluarkan kerajaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerkan (PKP) kerana dengan cara itu dapat memutuskan rantai penyeb4ran w4bak itu.

“Ia bukan perkara mustahil untuk musnahkan rantai peny4kit ini. Paling penting kita ikut semua saranan kerajaan dan duduk di rumah,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Mstar

Be the first to comment on "Bek4s pesak1t Cov1d-19 tak ser1k derma pl4sma dar4h lagi – “Terharu, bangga berpeluang bantu pesak1t Cov1d-19”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*