Air teh o ganti ‘susu’ anak

RANTAU PANJANG – Hati saya lvluh bila terp4ksa beri anak kecil minum teh o gantikan susu yang kehabisan, demikian lu4han hati seorang ibu kepada dua anak yang masing-masing berusia setahun dan dua tahun di Kampung Cabang Tiga, di sini.

Siti Hajar Musa, 26, berkata, dia terpaksa berbuat demikian kerana itu adalah pilihan terbaik buatnya selepas hilang mata pencarian semenjak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan 20 hari lalu ak1bat penul4ran wab4k pandem1k koronav1rus (Cov1d-19).

“Lebih menyed1hkan lagi susu bad4n tidak keluar dan ia menyukarkan saya untuk menyusu kedua-dua anak yang masih kecil.

“Saya hanya mampu berdoa agar wab4k Cov1d-19 segera tamat agar dapat keluar bekerja seperti biasa,” katanya yang bekerja sebagai pembantu gerai jualan di pasar malam.

Menurutnya, suami, Mohamad Izlan Iskandar Mohd Nasir, 23, pula cac4t penglihatan dan tidak bekerja hanya bergantung kepada bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM250 sebulan.

Dia yang hanya bergaji RM25 setiap kali bekerja berkata, mereka kini terp4ksa mengika4t pervt dan makan apa yang ada sahaja.

Siti Hajar berkata, adik-beradik ada membantu, tetapi mereka juga hidup dalam kesus4han serta hanya bekerja kampung.

“Setakat ini saya dan suami sanggup berl4par, tetapi bila memikirkan anak-anak yang masih kecil itu yang membuatkan kami sed1h.

“Bukan niat kami untuk meraih simp4ti, tetapi ini yang sedang kami lalui sekarang sepanjang PKP dilaksanakan,” katanya.

Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun BSN Siti Hajar ( 0301641000028674).

Terdahulu, kisah keluarga ini tular di laman sosial Facebook dan WhatsApp mengenai kesempitan hidup yang dialami oleh mereka.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: SH

Be the first to comment on "Air teh o ganti ‘susu’ anak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*