‘Masy4rakat Hanya Tau C0mplain’ – Lu4han H4ti Jururawat C0vid-19 Terp4ksa Kerja 16 Jam Sehari

Wab4k C0vid-19 yang menvlar ke seluruh pelusuh negara semakin mebimb4ngkan. Malaysia telah mencatat angka k3s tertinggi di Asia Tenggara dengan jumlah sebanyak 428 k3s. Petugas kesihatan di hospital yang dipertanggungjawab untuk mer4wak pes4kit C0vid-19 turut berhadapan dengan tugas yang svkar. Mereka sanggup mempert4ruhkan ny4wa mereka demi mer4wat pes4kit C0vid-19.

Bertugas sebagai jururawat di Hospital Sungai Buloh, Yazrafiq Yazraik berkongsi pengalamannya yang bertugas mer4wat dan meme3riksa pes4kit pos1tif C0vid-19. Dia terpaksa menempuhi kerja selama 16 jam sehari demi menyelamatkan ny4wa pes4kit. Rutin harian untuk mengendali pes4kit C0vid-19 ini tidak dipandang rem3h. Dia perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan.

Kerja 16 jam sehari, cuti dib3kukan

 

Bismillahhirrahmannirrahim.

Sepanjang 5 tahun lebih aku berg3lar sebagai seorang misi, ini kali pertama aku meny3sal bekerja dalam bidang ni. Kerja smpai 16 jam sehari. Anggota pertama yang terd3dah dengan wab4k c0vid 19. Pakai suit PPE cCvid sampai 5, 6 jam, panasnya memang tak boleh nak cakap, setiap kali pakai memang baju kat dalam akan basah kuyup macam kene jirus air sebab peluh. Nak bern4fas pun sus4h. Lepas buka suit tu kena mandi dulu then baru boleh settle kerja-kerja lain yang pending. Kalau nak masuk att3nd pes4kit lagi kena pakai balik suit PPE C0vid baru, dah selesai kena mandi lagi, dan benda ni berulang-ulang setiap kali att3nd pes4kit. Biasanya sekali masuk att3nd pes4kit memang smpai 5, 6 jam.

Ada yang sanggup g4dai ny4wa satu family

 

Kami dah kekvrangan staff disebabkan kerajaan terdahulu yang kurangkan pengambilan staff baru, ditambah lagi dengan wab4k ni. m3ntal dan fiz1kal kami k0yak, dimana kami terpaksa bekerja berg4dai ny4wa demi masyarakat. Cuti dibekvkan. Kami pun ada anak, ada isteri, ada suami, ada ibu bapa. Masyarakat pula mengambil ringan s0al wab4k c0vid 19 ni. seolah-olah tak ada apa yang berlaku. Ada jugak yang mngambil kesempatan ke luar negara waktu ni sebab tiket murah, siap 1 family pergi bercuti. Sanggup gad4ikan ny4wa satu family.

Ada jugak yang pergi ke perhimpunan tabligh kt Masjid Sri Petaling. Dah tau tempat tu ramai yang hadir, sila pkai mask. Ye betul! Program sebegitu memang bagus. Majlis ilmu, tapi buat masa sekarang tak sesuai untuk hadirkan diri ke tmpat crowded mcm tu. Ny4wa lagi penting. Ny4wa tak boleh beli bosssku. Kes1hatan tak boleh dic4ri di 7 eleven.

Puas h4ti ke buat macam ni kat kami?

 

Wab4k ni mereb4k terlalu cepat. Masyarakat hanya tau c0mplain, tapi yang bekerja ni kami, yang penatnya kami. Sampai satu tahap aku takvt nak balik rumah, perasaan takvt dimana aku yang bawak w4bak ni balik ke rumah. Walaupun kami dah pakai pakaian full covered, tapi kami antara kakitangan yang selalu terd3dah dengan w4bak c0vid ni. Ada jugak pes4kit yang pent1ngkan diri, datang hospital dengan s1mptom dem4m. Adm1t w4d dan bila dokt0r tanya dia tak mengaku ada pergi ke tempat-tempat yang ber1siko c0vid. Masa tu m1si-m1si yang jaga dia dh start b4tuk-b4tuk dan sels3ma. Last-last pes4kit ni pos1tive cov1d then baru mengaku ada ke satu perhimpunan baru baru ni. Puas h4ti ke buat macam ni kat kami?

Tolonglah rakyat Malaysia, ketvk kep4la tu sik1t supaya ot4k berfvngsi. Jangan ambil mudah dengan wab4k c0vid ni. Satu dvnia terk3na wab4k ni. Semoga lepas ni rakyat malaysia lebih terbuka mata terhadap wab4k yang tengah tervk melanda dvnia ni dan semoga kita diberikan kesihatan yang baik untuk berbakti kepada orang lain.

Sumber: Yazrafiq Yazraik

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: OHBULAN!

Be the first to comment on "‘Masy4rakat Hanya Tau C0mplain’ – Lu4han H4ti Jururawat C0vid-19 Terp4ksa Kerja 16 Jam Sehari"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*