Gadis 17 Tahun Bantu Ibu Meniaga Buat Ramai Seb@k

Nak hidup di zaman sekarang terutama yang bekeluarga bukan lah satu yang mudah. Hidup di ibu kota Kuala Lumpur dengan harga barang semakin m4hal.

Kadang kadang kita rasa diri kita ini sus4h tapi percayalah ada lagi sus4h dari kita. Ada yang terp4ksa bekerja lebih dari 1 kerja dan ada itu sampai 3 jenis kerja 1 hari untuk men4mpung kehidupan seharian.

Jika disebut FS Channel mesti rata rata ramai kenal dengan v1deo mereka memb4ntu orang sus4h dengan cara borong semua jualan.Mereka juga banyak kali memb4ntu peniaga peniaga kecil mempr0mosikan apa yang mereka jual.

Itu re4ksi penggiat Y0uTube, Mohd Fahmi Abdullah Sani, 30, ketika diminta berkongsi pengal4mannya bersama seorang lagi rakan Mohamad Ridhwan Haron, 30,

yang mel4kukan kerja amal dengan memuat naik v1deo di Faceb00k, Inst4gram dan Y0uTube bagi mempr0mosikan perniagaan penjaja secara percuma.

“Sejak kecil saya selalu diingatkan ibu bapa dan orang di sekeliling tentang kehebatan bers3dekah, kita tidak akan j4tuh misk1n malah Tuhan akan membal4s berlipat kali ganda kalau kita bersed3kah.”

Gadis 17 Tahun B4ntu Ibu Jual Kerepek

Adik ini telah dit3mui oleh team FS Channel dimana mereka akan menyantuni para peniaga jalan4n yang kurang bern4sib baik dan memborong barang jualan mereka sehingga habis.

Begitulah apa yang berl4ku kepada adik Aisyah yang baru sahaja menamatkan peper1ksaan SPM. Dia berusaha bertun’gkus lumus untuk memb4ntu ibunya menjual kerepek.

Selain itu, dia juga mempunyai ilmu penget4huan yang cukup baik kerana mampu menjawab setiap soalan yang ditanya.

Ternyata adik Aisyah mempunyai ciri-ciri peniaga yang bagus kerana dia mempunyai kemampuan untuk berbicara dengan baik apabila berurusan dengan pel4nggan.

Dia juga ada berkongsi keinginannya untuk mencari du1t saku seperti rakan-rakan yang lain kerana apa yang dia l4kukan sekarang ini membuatkan dirinya dipandang r3ndah oleh orang lain.

Dia juga pernah berkongsi keadaan dimana barang niaganya langsung tidak l4ku.

Menerusi rakaman v1deo disediakan di bawah, adik Aisyah ada mengatakan bahawa dia ingin sambung belajar dalam bidang yang berkaitan perniagaan.

Team FS Channel memb4yar lebih untuk barang jualan yang dibeli mereka. Perbuatan tersebut telah menguk1r senyum pada wajah adik Aisyah.

Meskipun usianya masih muda, dia ternyata mempunyai pemikiran yang jauh mel4ngkaui usianya. Niatnya hanya satu, ingin meringankan b3ban yang sedang dit4nggung oleh ibu tercinta.

Mereka bercadang untuk memberi lebih lagi wang sebagai hadiah buatnya. Namun, dia menol4k pemberian tersebut kerana merasakan Allah S.W.T dah berikan,

dirinya terlalu banyak rezeki pada hari tersebut. Adik Aisyah meminta mereka memberikan kepada yang lebih mem3rlukan.

Reaksi Orang Ramai

Terbaik lah bukan semua boleh jadi pemurah pada tahap yang tinggi, kel4k nnt Kita akan d persoalkan atas h4rta yang Kita Mampu, tetapi Kita tidak ingin memb4ntu.

Semga Allah limpahkan rezeki buat adik sekeluarga dan yayasan skli. Sungguh banga dgn cr adik ni bercakap. Sgt teratur dan btl2 lembut orgny.. Smga adik akk berjaya suatu hari nanti.

Semoga Allah beri rezeki berlipat kali ganda, dipermudahkan urusan Aisyah & keluarganya. Tahniah sikap & motivasi yg baik dik. Semoga berjaya dlm pljrn, pekerjaan & hidup seterusnya. aamiin YRA.

Teratur ayat adik ni, bagus didikan ibubapanya. Moga murah rezeki,dan berjaya di masa hadapan.

 

 

 

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber: Satkoba

Be the first to comment on "Gadis 17 Tahun Bantu Ibu Meniaga Buat Ramai Seb@k"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*