Bapa meninggaI, anak sulung rancang berhenti belajar… simpati tengok ibu kerja tervk demi sara keluarga

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Pepatah ini sesuai bagi menggambarkan situasi Amiera Maya Nurzaliqqa Mohd Amiruddin, 21, apabila g4gal men4han air mata di pus4ra arwh bapanya, Mohd Amiruddin Supar yang men1nggal dunia pada 24 Jun lalu.

Dia yang senang disapa Maya berkata pelbagai kesukaran dan tanggungjawab terp4ksa dihadapi selepas pemergian bapanya apatah lagi dia merupakan anak sulung dalam keluarga.

 

“Pada 9 Mac 2021 ayah disahkan mengh1dap k4nser k0lon dan hati. Bulan tu adik sedang menduduki peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) dan saya pula tengah exam ulangan STPM (Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia).

“Ayah tak beritahu kami mengenai peny4kit dia sebab r1sau akan g4nggu f0kus kami tapi saya pelik dia sering ke hospital. Tapi satu hari tu saya ternampak svrat s4kit dari hospital menyatakan tentang peny4kit dia. Saya cuma diam saja walaupun dah tahu.

“Sebulan lepas tu ayah terpaksa dimasukkan ke w4d Hospital Teluk Intan, Perak untuk lakukan pembed4han (9 April 2021). Masa tu saya tengah duduki peperiksaan kertas akhir iaitu Sejarah,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Maya turut menceritakan mengenai dirinya yang terpaksa mencari kerja bagi membantu menampung k0s sara diri dan keluarga kecilnya.

Dalam pada itu, gadis yang menetap di Sungai Besar, Selangor ini turut menerima tawaran kemasukan ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak (UIAM), Kuala Lumpur pada Oktober 2021.

Mahu menyambung pengajian tetapi tidak mahu mengabaikan tugas terhadap keluarga tersayang, Maya membahagikan masanya untuk melaksanakan kedua-duanya secara serentak.

Maya merupakan anak sulung daripada dua orang adik beradik.

“Ayah dah tak l4rat nak kerja jadi mama minta saya ‘gantikan’ dia. Saya terima tawaran kerja dekat sebuah syarikat swasta. Pada bulan tu pula ayah sudah mula jalani sesi kemoterapi sebanyak 12 kali sehingga Disember.

“Pada Oktober saya diterima masuk UIAM tapi belajar secara dalam talian saja. Jadi saya boleh bekerja sambil belajar. Waktu siang saya akan kerja dekat Promaxx Marketing sampai jam 5 petang. Balik tu saya terus bantu ibu berniaga makanan di Galeri Selera Fas, Tonggak 10, Sungai Besar.

“Tapi saya berhenti kerja tetap pada Februari 2022 dan fokus kepada perniagaan dan belajar saja. Saya akan berada di UIAM selama tiga hari dan selebihnya di rumah untuk berniaga,” katanya.

Keadaan bapa Maya semakin krit1kal apabila beg st0ma yang digunakannya dipenuhi d4rah dan terpaksa dimasukkan ke wad kecem4san Hospital Teluk Intan pada 23 Jun 2022.

 

Mama sekarang terpaksa buat dua kerja. Dia bekerja hampir 20 jam sehari. Berat badan pun makin susut akibat terlalu letih.

AMIERA MAYA NURZALIQQA

 

Pada keesokan harinya, bapa Maya menghembvskan nafas terakhir pada jam 11.35 malam yang mana dia diberitahu oleh ibunya, Rosnani Ahmad bahawa bapanya men1nggal akibat akibat k4nser k0lon, kanser hati, k4nser p4ru-p4ru, k4nser buah pinggang dan limpa.

Maya terp4ksa menangguhkan peperiksaan yang sepatutnya diambil pada 25 Jun 2022 kepada tarikh lain demi menguruskan pengebvmian bapa.

Ujian demi ujian terp4ksa ditanggung apabila dia menerima satu lagi perkhabaran dvka bahawa datuknya Supar Sidek yang me1nggal dunia pada 27 Jun 2022.

Bapa Maya meninggal dunia pada 24 Jun 2022.

“Mama sekarang terpaksa buat dua kerja. Dia bekerja hampir 20 jam sehari. Berat badan pun makin susut akibat terlalu letih.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

 

“Saya masih berbelah bahagi untuk belajar kerana kos minyak saya sahaja hampir RM300 sebulan dan kami tidak mampu, tambah pula bila terpaksa tinggalkan mama di rumah sendiri.

“Adik saya akan pulang ke UiTM (Universiti Teknologi Mara) Lendu Melaka pada 9 Oktober 2022. Sekarang pun saya kembali bekerja di tempat kerja lama untuk membantu mama mencari wang simpanan,” jelasnya lagi.

 

Maya (kiri) bersama ibu dan arw4h bapanya.

Ujar Maya, kesuk4kan dihadapi membuatkan dirinya menghadapi mas4lah kemvrungan yang disahkan oleh Hospital Sabak Bernam, Selangor.

Bagaimanapun, keadaannya semakin stabil apabila memikirkan adik dan ibunya yang memerlukan dirinya ketika itu.

Tambahnya, dia tetap bersyukur walaupun dalam situasinya diuji dengan dugaan sebesar ini, dia dikelilingi kawan-kawan saudara mara yang sentiasa memberikan semangat dan galakan untuk meneruskan kehidupan.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber: Satkoba

Be the first to comment on "Bapa meninggaI, anak sulung rancang berhenti belajar… simpati tengok ibu kerja tervk demi sara keluarga"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*