Terkini Khairy Jamaludin Dedahkan Ada Gelombang Baru Akan Melanda, Ini Langkah Pencegahan Dan Jangkaan Beliau

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menyatakan bahawa gelombang baharu Covd19 di negara ini berkemungkinan berlaku lebih awal berbanding tempoh antara dua atau tiga bulan seperti di umumkan sebelum ini. Menurut Khairy Jamaluddin, jangkaan awal itu bukan untuk menimbul kan perasaan panik dalam kalangan masyarakat tetapi mengambil kira kepada langkah pencegahan yang perlu di ambil meliputi setiap aspek oleh semua pihak. Perkara ini (gelombang kedua) berdasarkan peningkatan kepada lebih 2,000 kes dilapor kan dalam negara sejak tempoh tiga hari kebelakangan ini dengan dua kluster baharu yang membimbang kan iaitu kluster pendidikan dan pengajian tinggi.

 

Hampir semua negeri menunjuk.kan peningkatan kes kecuali beberapa negeri seperti Selangor, Johor, Kedah, Terengganu dan Wilayah Persekutuan yang menunjukkan penurunan. Pengalaman yang kita lihat di negara lain di mana mereka juga berdepan gelombang jangkitan dari semasa ke semasa. Tujuan saya menyatakan ini adalah untuk memberi bayangan bahawa gelombang itu akan datang lebih awal lagi berdasarkan kepada ramalan yang kita sedang buat, walaupun kadar pemergian, ke masukan ke Unit Rawatan Rapi ketika ini ter kawal atau pada paras rendah. Minggu lalu, buat pertama kali nya Malaysia tidak merekod kan sebarang kes pemergian akibat jangkitan covid19 sejak kira kira 18 bulan lalu.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: era

Be the first to comment on "Terkini Khairy Jamaludin Dedahkan Ada Gelombang Baru Akan Melanda, Ini Langkah Pencegahan Dan Jangkaan Beliau"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*