Kisah Anak Setinggan Pernah Dih1na Pendidik, Kini Bergelar D0ktor Hebat!

 

Baru-baru ini tular di media sosial berkenaan kata-kata pengh1naan yang dil0ntarkan oleh seorang pensyarah kepada pelajarnya di salah sebuah universiti ternama negara ini. Ekoran itu, ramai dalam kalangan netizen meluahkan rasa am4rah dan k3cewa atas cara teguran yang diberikan kerana kurang beretika dan melanggar sens1tiviti.

Walaupun begitu, khabarnya pelajar lelaki tersebut telah berjaya tamat belajar dan bekerja.

Situasi pelajar tersebut, lebih kurang sama juga dengan kisah seorang individu ini yang dikenali sebagai Doktor Shaza, di mana beliau pernah dih1na oleh pensyarah ketika zaman belajarnya. Ini kisah beliau yang kita boleh jadikan iktibar dan sumber inspirasi.

Saya anak setinggan, rumah betul betul tepi Sungai Klang, banyak kali d1hina. Oleh mereka yang berjawatan tinggi. Tuhan je tau betapa terluk4nya hati saya.

Tapi saya tidaklah berdnd4m malah tidak juga memviralkan. Cukup saya mendoakan. Hari hari saya doa masa tu moga dia dilembutkan hati, supaya orang lain tidak ters4kiti seperti saya.

DIHlNA HANYA KERANA LAMBAT CHECK EMAIL?

Dulu mana ada wifi laju laju kan? Mana kita dapat check emel terus macam sekarang. Kena pergi ke tempat ada internet baru boleh buka emel. Tapi saya telah dimarah dengan ayat lebih kurang begini.

“Haa inilah, mak ayah misk1n, tak tahu ajar anak ad4b untuk reply emel!”

First, apa kena mengena mak ayah m1skin dengan ajar anak ad4b? Second, apa kena mengena mak ayah misk1n dengan ajar anak untuk reply emel.

Tapi mungkin di dalam fikiran mereka mereka yang kaya, dan berjawatan tinggi, sebab kita nampak tak setaraf dengan mereka, mereka nampak seolah olah kem1skinan itu adalah satu d0sa.

Saya men4ngis di depan beliau dan berkata, mak ayah saya tak pernah ajar saya untuk kurang ajar dengan orang. Mak ayah saya sentiasa ajar untuk hormat orang. Lambat reply emel bukan salah mak ayah saya. Saya pun baru je sampai ni dan nak check emel. Di bilik saya tiada internet. Lepas tu saya terus keluar dan n4ngis teresak esak.

Tapi saya sikit pun tak berdnd4m. Saya cuba memahami di pihak beliau. Beliau tidak memahami kesus4han kita. Beliau tak sengaja berem0si.

Cuma saya jadikan satu pengaj4ran, apa jua alasan saya kena buat. Sejak dari tu saya sentiasa beringat untuk semak emel. Apa pun, kejadian itu tetap meluk4kan hati saya. Terlalu luk4. Cuma tidaklah berdndam.

DIHINA TIADA MASA DEPAN BUAT D0KTOR FALSAFAH?

Pernah kejadian lain, masa saya buat PhD, saya dipanggil ke bilik seorang Profesor. Saya ingat dipanggil untuk diberi tips atau nasihat. Rupanya dipanggil untuk dih1na.

pendidik

Gambar hiasan

Beliau kata yang saya tiada masa depan buat PhD par4sit0logi kerana saya bukan degree perub4tan. Saya dari bidang sains. Orang sains takkan boleh berjaya dalam bidang perub4tan. Terlalu banyak perkara yang saya tak tahu.

BELIAU BERJAYA PATENKAN KAJIAN & UBAH FAKTA PERUB4TAN!

Lagipun k4jian yang saya buat tak pnting katanya (tak lama tu hasil k4jian saya sebenarnya dah ubah fakta dalam buku perub4tan, sebab saya yang pertama jumpa bukti par4sit tu masuk dalam d4rah, ikutkan buku perub4tan dari dulu kata hanya dalam usus dan kajian tu juga dah berjaya dipatenkan).

Bibir saya bergetar menahan m4rah dan sed1h. Tapi saya diam sahaja memikirkan saya hanyalah seorang pelajar. Ikutkan l0gik, sains dan perub4tan kena menyokong satu sama lain. Tiada k4jian dari s4intis, tiadalah penemuan ub4tan, penemuan peny4kit, penemuan cara nak di4gn0sis. Entahlah.

Saya keluar dengan kaki yang lem4h longlai bersama t4ngisan yang penuh es4kan sedu sedan. Sed1hnya tuhan je yang tahu.

BELIAU BERSEMANGAT KU4T & BANYAK DIPANGGIL BEKERJA WALAUPUN BELUM KONVO

Sejak dari tu saya berazam untuk berjaya, tidak sesekali putus asa walaupun kaji4n saya cukup suk4r. Akhirnya saya tetap bergraduasi. Belum konvo tapi beberapa kali dipanggil bekerja.

Kini saya kerja memang di bidang yang saya belajar. Memang saya belajar di fakulti perub4tan sebelum ni, tapi saya fokus lebih kepada pencarian protein untuk penghasilan r4pid t3st kit.

Dan memang akhirnya saya dapat kerja yang memang bidang saya belajar. Kerja ni pun jarang ada di luar. Biasanya hanya kerja di universiti. Sebab tu nampak macam must4hil nak dapat kerja bidang ni. Di Malaysia pun bukan ada kerja ni sangat.

BERHENTI MENORMALISASIKAN SIKAP MENGH1NA APATAH LAGI DARIPADA PENDIDIK

Jadi saya tak faham kenapa wujud manusia yang suka sangat nak hin4 kita. Saya sendiri tak tahu masa depan saya, kenapa dia lebih tahu samada saya akan berjaya atau tak.

Bagi yang pernah mengh1na saya, semoga terus bahagia dalam mengh1na orang lain. Tapi kita yang dih1na ni, teruslah melangkah untuk mencapai kejayaan. Luk4 memang luk4. Tapi jangan dend4m.

Jadi saya sama sekali tidak menyokong apa-apa pengh1naan dari sesiapa pun apatah lagi seorang bergelar pendidik.

Tulisan saya ini saya nak f0kuskan 1su seorang berpangkat tinggi yang lupa bahawa dalam dunia ni setiap cerita kita adalah berbeza. Dunia kita lain, dunia orang kaya lain.

Ketahuilah yang ianya sangat ped1h bila dih4mburkan kata-kata tidak molek. Ped1h dia kekal, terngiang-ngiang.

Bukanlah kami ini lem4h. Bukanlah yang menghin4 itu tidak baik kerana banyak lagi kebaikannya. Tapi just nak semua tahu yang satu sikap ini terlalu meluk4kan.

Berhentilah men0rmalisasikan sikap ini atas alasan apa pun. Anda berjiwa kent4l, tidak bermakna orang lain pun kental. Kata kata yang tajam boleh membunuh jiwa-jiwa kecil ini.

Saya rel4 kekal m1skin jika menjadi kaya menyebabkan saya hilang ad4b dalam berbicara.

Ps: penulisan ini saya edit dari menyebut tentang sesiapa. (Ramai penyokong tegar manusia yang menjadikan h1naan sebagai satu cara mendidik, so malas nak g4duh dengan penyokong beliau). Tapi ia general dan untuk dijadikan ikt1bar.

Jawatan tinggi bukan bermaksud boleh mengh1na yang bawah. Pendidik yang baik tidak sepatutnya mengh1na. Biarlah orang nak cakap memang itu sifatnyalah, kononnya dia tetap baik, banyak lagi kebaikannya.

Tetap, sikap mengh1na itu adalah sesuatu yang tidak perlu dibanggakan dan dipertahankan.

Ikhlas dari Dr. Shaza,

Anak setinggan.

Dan benar kata pepatah Melayu; terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata bu’ruk padahnya. Disebabkan itu berhati-hatilah ketika mengeluarkan kata-kata, lebih baik diam daripada mengeluarkan pis4u yang t4jam.

Tahniah kepada Dr. Shaza kerana menjadi insan yang ku4t dan t4bah. Semoga doktor dapat mencapai banyak lagi kejayaan dalam bidang diceburi.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Facebook Nurul Shazalina Zainudin via siraplimau

Be the first to comment on "Kisah Anak Setinggan Pernah Dih1na Pendidik, Kini Bergelar D0ktor Hebat!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*