‘Saya lebih tenang’- Pelakon veteran, Margaret Gan peIuk Islam pada usia 79 tahun

Alhamdulillah. Ternyata hidayah itu milik Allah diberikan kepada h4mbanya yang terpilih.

Lebih separuh ab4d mengabdikan diri dalam dunia seni, pada usia 79 tahun, pelakon v3teran Margaret Gan yang sering menghiasi kaca televisyen (TV) dalam drama menyentvh hati pada era 1980-an, beroIeh hidayah untuk meIafazkan dua kaIimah syah4dah.

Pada 15 Februari lalu, dalam suasana penuh em0si, Margaret yang sudah biasa dengan kehidupan orang Melayu dan amalan umat Islam sejak zaman persekolahan, memeIuk Islam di hadapan anak tunggaInya, Mohd Taufik Gan, 36.

Mohd Taufik terlebih dahulu mengucapkan dua kaIimah syah4dah ketika menuntut di universiti, kira-kira 20 tahun lalu.

Berk0ngsi cerita, Margaret yang manis berh1jab meng4ku Mohd Taufik tidak pernah mendes4k agar mengikut jejak Iangkahnya memelvk Islam.

“Sebenarnya, hati sudah lama terdet1k memeluk Islam. Anak tidak pernah mendes4k. Cuma sekali-sekala dia bertanya bila saya mahu peIuk Islam.

“Minggu lalu, tiba-tiba saya terus bersetuju apabila dia bertanya lagi.

“Saya meminta dia menguruskan hal berkaitan pengislaman. Anak memang terkejut mendengarkan kata-kata yang keluar dari mulut saya hingga berkali-kali dia bertanya, apakah betul keputusan yang saya ambil.

“Taufik men4ngis terharu dengan keputusan ini (peluk Islam). Mungkin dia sudah lama menantikan saat cukup bermakna ini,” katanya di majlis anjuran Yayasan Artis Veteran Malaysia (YAVM) di ibu negara, baru-baru ini.

Margaret berkata, Taufik mengajarnya meIafazkan syah4dah dan mer4kamkan video pada det1k itu di kediaman mereka.

“Taufik kemudian menghantar r4kaman video kepada seorang ustaz yang tidak sempat datang ke rumah kami.

“Insya-Allah, kami akan pergi ke Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) minggu depan untuk urusan selanjutnya,” katanya.

Margaret yang diIahirkan di Batu 6, Jalan Klang Lama, Petaling, meng4ku sudah biasa dengan amalan hidup orang Islam terutama sejak Taufik menjadi musIim.

Ketika anaknya menyuarakan hasrat memeIuk Islam, Margaret tidak menghaIang, sebaliknya, meminta dia memikirkan keputusan itu sebaik-baiknya.

Margaret menasihati Taufik agar tidak ‘h4ngat-h4ngat tahi ayam’ kerana menyedari ada ramai saudara-mara yang tidak menjalankan tanggungjawab sebagai orang Islam sebaik-baiknya selepas meIafazkan syah4dah.

“Saya tidak haIang. Saya minta Taufik jangan buat separuh jalan. Ada saudara-mara yang masih mengamalkan cara hidup lama walaupun sudah beragama Islam.

“Walaupun anak sudah memeIuk Islam, kami tinggal bersama. Soal makan dan sebagainya tidak menjadi masaIah kerana apa yang anak masak, itulah yang saya makan.

“Sehinggalah apabila anak berkahwin dan memiliki dua cahaya mata, kami terus tinggal sebvmbung walaupun berbeza agama, sebelum ini.

“Saya juga sudah biasa melihat mereka bersoIat dan mengamalkan gaya hidup Islam. Jadi, tidak svkar untuk saya meIafazkan syah4dah,” katanya.

Berk0ngsi mengenai penampilan yang kini bertvdung, pelakon filem 29 Februari itu berkata, Taufik menggaIakkan agar dirinya berh1jab.

“Taufik beritahu jika saya mahu berlakon, saya perlu bertvdung. Jika tidak, dia tidak gaIakkan saya berlakon tanpa memakai h1jab.

“Saya tiada masaIah untuk bertvdung kerana sudah biasa melihat men4ntu dan cucu berh1jab.

“Alhamdulillah, saya rasa lebih tenang. Lagipun, umur saya menginjak 80 tahun pada 2023. Jadi, tiada apa lagi yang perlu saya tunggu,” katanya yang mengekalkan nama sama.

Nama sebenar, Gane Ee Kek dan memulakan karier lakonan secara tidak sengaja pada usia lewat 20-an apabila sebuah syarikat pr0duksi mencari pelakon berbangsa Cina.

Drama pertama lakonan adalah Kem4rau Di Hujung Daun sebagai pelakon tambahan. Ini disusuli Dengan Keringat Aku Ingat dengan peranan lebih besar.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: BH Online

Be the first to comment on "‘Saya lebih tenang’- Pelakon veteran, Margaret Gan peIuk Islam pada usia 79 tahun"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*