Filem Penungg4ng Ag4ma 2 Bakal Ditayangkan, PU Syed Kongsi Nasihat & Tegur4n

 

Berdiri bulu roma melihat trailer filem Penungg4ng Ag4ma 2, arahan Syafiq Yusof di YouTube Astro Shaw semalam. Tajuk filem yang cukup sinonim dalam masyarakat tempatan ini, menarik perhatian orang ramai dan juga Pencetus Ummah (PU) Syed.

Melihat filem seram thriller yang bakal ditayangkan di pawagam tidak lama lagi, membuatkan pendakwah bebas ini mengupas sedikit apa yang dimaksudkan dengan penunggang agama sebenar.

“Apa definisi penungg4ng ag4ma?

Mereka yang menggunakan ag4ma untuk dunia, mereka juga menggaburi manusia dengan perwatakan orang ag4ma.. Boleh juga dikatakan menggunakan terma ag4ma dalam masa yang sama mencek1k d4rah pelanggan!” Tulisnya

Menurut PU Syed, dirinya bersetuju filem sebegini diketengahkan kerana dapat mendedahkan sisi gelap manusia yang berselindung di sebalik agama.

Selain itu, pendakwah bebas ini juga berpendapat dengan filem seperti ini ia secara tidak langsung dapat beri pengajaran kepada orang ramai untuk berhati-hati dan tidak mudah menilai luaran golongan berstatus agamawan.

“Filem seumpama ini dari satu sisi ingin mendedahkan sisi gelap manusia-manusia penipu yang melemp1askan n4fsu serak4h mereka pada dunia dengan wajah sebagai orang ag4ma..

Ambe setuju ianya diketengahkan sebagai pengambil pengajaran agar masyarakat berhati-hati dan tidak mudah percaya dengan gelaran agam4wan…

Namun dari satu sisi yang lain, filem seumpama ini ada juga unsur bid4ah (tambahan atau diada-adakan) seolah-olah bvruk sungguh orang agama dan mengajar masyarakat agar “jangan menilai luaran, tapi dalaman” sehingga ada yang akan berani menyebut.. “kau jangan tengok aku macam ni.. Tak tutup aur4t, tapi hati aku baik!”

Ini fahaman yang sesat.. baik dari sisi ag4ma adalah luar dan dalamnya adalah sama.. Kedua-duanya mesti selari dengan kehendak agama.” Tegasnya

Nasihatkan Barisan Pelakon Juga Ambil Pengajaran

Selain mengupas maksud penungg4ng ag4ma, PU Syed juga menitipkan nasihat buat barisan pelakon yang melakonkan filem tersebut agar mengambil pengajaran dengan apa yang dilakonkan.

Tambahan lagi pendakwah ini juga mengatakan jika para pelakon berlakon mematuhi syariah, maka reseki yang diperolehi juga akan berkat.

“Bagi para pelakon ambe nak nasihatkan disamping kalian melakonkan watak-watak dalam filem seumpama itu, ambillah pengajaran dengan skrip yang dilafazkan itu..

Jika cerita mengenai aur4t, mengenai perintah dan lar4ngan Allah, maka kalian kena cuba untuk ikutinya.. Di luar dan bukan hanya di dalam lakonan..

Hasil berlakon watak yang patuh syariah, pastinya ada keberkatan pada rezeki tersebut. Namun jika sebaliknya.. Walaupun banyak kalian dapat.. Tapi sia-sia disisi Allah.” Tulisnya lagi

Melihat kupasan dari PU Syed ini rasa tak sabar pula menanti tayangan filem ‘Penungg4ng Ag4ma 2’. Apa yang bakal disajikan dalam filem tersebut, jadikan ia sebagai pengajaran untuk menjadi manusia yang lebih baik.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Mstar

Be the first to comment on "Filem Penungg4ng Ag4ma 2 Bakal Ditayangkan, PU Syed Kongsi Nasihat & Tegur4n"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*