Bakal d0ktor syukur masih berny@wa walau lebih 40 kali ditidurkan – “Keluar h0spital terus ambil ujian, pen1ng-pen1ng jawab soalan”

 

DITIDURKAN untuk intvbasi merupakan antara prosedur kesihatan yang dit4kuti kebanyakan orang.

Ada yang beranggapan, intub4si itu umpama ‘membvnuh’ pes4kit.

Namun jika itu yang berlaku, mana mungkin Nur Shahira Ahmad Sofian yang sudah lebih 40 kali menjalani proses intubasi ini dapat bernyawa lagi.

Ya, memang sukar dipercaya apabila wanita yang baru berusia 25 tahun ini terpaksa diintub4si selama lebih 40 kali demi menyelamatkan nyawanya.

Dugaan serta cabaran yang dihadapi pengh1dap peny4kit asm4 kr0nik ini bagaimanapun menjadi dorongan untuk dia belajar bersungguh-sungguh demi membalas jasa baik insan yang banyak berk0rban buat dirinya.

Berkongsi kisahnya dengan mStar, Nur Shahira berkata, penyakit yang dihidapinya sejak berusia lima tahun itu menyebabkan dia sering dimasukkan ke hospital.

“Setiap tahun ada dalam empat ke enam kali saya akan masuk w4d, hospital tu umpama rumah kedua saya.

“Tapi ada hikmahnya sebab saya dapat kenal dengan ramai orang yang bagi inspirasi dan semangat pada saya,” katanya, yang menetap di Permatang Badak, Kuantan.

Shahida mengalami asma kr0nik sejak berusia lima tahun.

Menurut Shahira keadaan peny4kitnya bagaimanapun bertambah kronik apabila dia meningkat dewasa.

“Masa kecil dulu saya tak perlu intub4te, tapi berubah sejak naik sekolah menengah sebab jika saya kena ser4ngan asm4 paras oksigen saya akan turun dengan cepat.

“Pernah masa saya dekat matrikulasi saya naik ambulans dari klinik kesihatan ke hospital dan mereka intub4te saya dekat sana.

“Masa dekat universiti pun rasanya lebih 10 kali saya masuk hospital,” katanya yang mengambil jurusan perub4tan di Universiti Sains Malaysia (USM), Kubang Kerian, Kelantan.

Point Blur_Oct112021_222400

Setiap kali Shahira terkena serangan asma paras oksigennya akan turun ke paras berb4haya.

Menurut Nur Shahira, selain raw4tan moden, pernah juga dia mencuba pelbagai kaedah raw4tan alternatif, namun tidak ada satu pun yang berupaya untuk mengurangkan kesan ser4ngan asm4nya.

“Macam-macam cara mak dengan ayah cuba termasuk makan daging buaya, cuma mungkin tak ada rezeki saya lagi untuk sembuh.

“Selain saya, nenek belah ayah pun ada sak!t asma,” jelasnya.

Anak kedua daripada empat beradik ini berkata, dia sering terkena ser4ngan asma secara tiba-tiba.

WhatsApp Image 2021-10-09 at 6.22.13 PM

Shahira (kiri sekali) berazam untuk balas jasa ibu bapa dan insan lain yang banyak membantunya.

Menurut Nur Shahida, dia yang mengalami alahan antaranya terhadap kucing, seafood dan habuk terpaksa menerima sunt1kan setiap dua minggu atau sebulan.

“Saya ada al4han dengan seafood, habuk, kucing… banyaklah, sebab tu doktor bagi saya ub4t melalui sunt1kan setiap dua minggu atau sebulan di hospital di Kelantan.

“Sampai sekarang dah balik Kuantan pun masih perlu dapatkan sunt1kan tersebut di Kelantan. Bulan lepas doktor mula suntik ubat baru, dia cakap dekat hospital kerajaan saya orang pertama diberi ub4t tu untuk p4ru-p4ru saya,” katanya.

Jelasnya, paling lama dia terpaksa dikomakan adalah selama lebih kurang dua minggu dan kali terakhir dia dimasukkan ke hospital serta ditidurkan adalah pada pertengahan tahun lepas.

“Selalu lepas intub4te pernah hilang suara berapa minggu kesan intub4ted lama.

“Kadang-kadang bila sedar tu perasaan saya bercampur baur, bersyukur Allah masih bagi peluang untuk saya, Allah baik sangat.

“Kadang risau menyusahkan mak ayah kena jaga dekat wad lama-lama, risau banyak ketinggalan kelas, pernah beberapa kali saya keluar hospital terus ambil ujian, pening-pening je jawab soalan,” ceritanya.

Saya selalu terbayang wajah ibu menangis risau bila saya masuk unit rawatan rapi, jadi saya berazam nak buat mak senyum atas kejayaan saya pula.

NUR SHAHIRA AHMAD SOFIAN

Nekad untuk membalas pengorbanan keluarga serta individu lain yang membantunya, Nur Shahira menyimpan cita-cita untuk menjadi pak4r p4ru-p4ru suatu hari nanti.

Malah dia yang baru sahaja lulus peperiksaan profesionalnya baru-baru ini bakal bergraduasi pada 21 Oktober ini.

WhatsApp Image 2021-10-09 at 6.22.15 PM

Shahira (dua dari kanan) bersama rakan-rakannya.

“Alhamdullilah Allah banyak permudahkan laluan saya, banyak perkara yang menjadi motivasi untuk saya terus berusaha, antaranya ibu bapa saya yang banyak berkorban menjaga saya sejak kecil.

“Saya selalu terbayang wajah ibu menangis risau bila saya masuk unit raw4tan rapi, jadi saya berazam nak buat mak senyum atas kejayaan saya pula,” katanya.

WhatsApp Image 2021-10-09 at 6.22.14 PM

Shahira bercita-cita untuk menjadi pak4r p4ru-p4ru satu hari nanti.

Menurut Nur Shahira, kedua ibu bapa adalah tulang belakangnya, mereka antara individu yang sentiasa percaya kepada dirinya walaupun di saat dia lemah atau sak!t.

Selain itu pengalamannya ‘membesar’ di hospital turut mendorong dirinya untuk mendalami ilmu perub4tan demi menabur bakti serta membantu individu lain suatu hari nanti.

“Dekat hospital saya selalu tengok orang sekeliling saya sak!t, macam mana mereka berjuang untuk hidup, ujian mereka lebih besar.

“Jadi dari situlah timbul rasa syukur dan ia membuatkan saya tidak mengalah dan saya nak bantu mereka yang senasib dengan saya Insyallah,” katanya.

Menurut Shahidah, dia kini merancang untuk menjalani latihan sebagai doktor pelatih di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan.

“Buat masa sekarang kami kena lengkapkan perkhidmatan sebagai doktor pelatih, saya sebenarnya masih berfikir tapi insyallah mungkin di HTAA, hospital tempat saya membesar.

“Banyak nurse dan doktor saya masih di sana dan mereka ajak saya untuk buat di sana,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: mStar

Be the first to comment on "Bakal d0ktor syukur masih berny@wa walau lebih 40 kali ditidurkan – “Keluar h0spital terus ambil ujian, pen1ng-pen1ng jawab soalan”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*