Tular Dulu Diberhentikan Kerja Gara Gara Enggan Vksin. Sekali Ini Tindakan Terkini Bekas Sarjan

Bekas sarjan tentera yang diberhentikan perkhidmatannya selepas menolak vksn4si CvdI9 memfailkan permohonan semakan kehakiman bagi membatalkan keputusan Tentera Darat Malaysia (TDM) itu. Wan Ramli Wan Seman, yang pernah bertugas di batalion ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di Kem Rasah, Negeri Sembilan, memfailkan semakan kehakiman itu hari ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang tadi, peguam bekas tentera itu, Suzana Norlihan Ujen mengesahkan perkara berkenaan. Wan Ramli menamakan Leftenan-Kolonel Sharull Hesham Md Yasin; Leftenan Mohamad Azammunir Mohd Ashri; Panglima TDM, Jeneral Zamrose Mohd Zain, TDM dan kerajaan sebagai responden.

Sharull adalah pegawai memerintah Kem Rasah sementara Azammunir didakwa merupakan pegawai yang menandatangani surat pemberhentian itu. Kedua-dua mereka dianggap berada di bawah pengawasan, kawalan, arahan dan undang-undang serta pentadbiran dasar dari tiga responden yang lain.

Wan Ramli meminta pengisytiharan bahawa surat pemberhentian bertarikh 4 Ogos tahun ini, serta penamatan perkhidmatannya adalah tidak sah dan tidak membawa kesan. Menurut kertas kausa, Wan Ramli mendkwa bahawa pada 3 Julai, dia mendapat arahan di klinik Kem Rasah untuk mengambil vks1n CvdI9. Namun, dia menggunakan hak perlembagaannya untuk tidak diberi v4ksin.

Wan Ramli ketika itu mendkwa bahawa dia kemudian menjalani beberapa kali soal siasat pada 5, 6 dan 9 Julai, di mana dia didkwa “diletakkan di bawah tekanan luar biasa dan dimarahi oleh beberapa petugas kerana menolak diberi vks1n”.

Wan Ramli mendkwa bahawa pada 10 Julai, dia diadili oleh Sharull dan didkwa di bawah empat peruntukan Akta Angkatan Tentera 1972, iaitu kerana tidak mematuhi perintah untuk diberi vks1n; menggunakan bahasa yang teruk atau tidak sesuai dengan pegawai atasan; tidak mematuhi perintah tetap; dan melakukan prasangka terhadap ketertiban dan tatatertib yang baik.

Dia mendkwa Sharull menolak permintaannya untuk diadili, yang menurutnya merupakan pelngg4ran serius terhadap keadilan dan didakwa menghilangkan mata pencariannya yang dilindungi di bawah Perkara 5 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Wan Ramli berpendapat bahawa dia hanya mengatakan “Saya masih tidak setuju untuk diberi v4ksin”, yang menurutnya tidak teruk atau merupakan bahasa yang tidak wajar. Dia juga berkata bahawa dia memiliki hak untuk menolak vks1nasi.

Bekas sarjan itu mendkwa bahawa pada 3 Ogos, dia diberitahu bahawa pemberhentiannya berkuat kuasa mulai 26 Ogos tahun ini, yang jauh lebih awal daripada pemberhentian sepatutnya, pada 20 Januari 2023.

Sementara itu, Suzana menjelaskan bahawa kertas kausa belum diserahkan kepada lima responden kerana tindakan undang-undang baru diajukan hari ini. Dia mengatakan bahawa setelah kertas kausa diambil dari mahkamah, mereka akan memberikan salinan permohonan semakan kehakiman kepada responden. “Gopal Sri Ram juga merupakan penasihat utama bagi pemohon (Wan Ramli),” tambahnya merujuk kepada bekas hakim mahkamah persekutuan Sri Ram. Sumber : Trending Sangat

Boleh pula Suhaimi Saad tampil tanya vksin ni tuhan ke. Rupanya ini punca yang sampai buatkan dia terfikir macam ni.

Suhaimi Saad sentiasa melawan arus, pakai mesin basuh tak nak, hantar anak sekolah pun tak mahu. Sekarang zaman Cov1d-19 sah-sahlah Suhaimi anti vksin seperti yang dijangka. Di Instagram, banyak juga dia berbahas tentang isu ini dan pastinya ia menimbulkan perbalahan di antara dirinya dan warganet di luar sana. Seolah-olah kebal, Suhaimi langsung tak ambil peduli tentang haters. Baru-baru ini Suhaimi tanya vaksin ni Tuhan ke?

Nak masuk masjid semua kena dua dos dulu. Siap tanya, SOP ini siapa punya? Disertakan dengan hashtag #dajj4l. Nah, ini antara status yang dimuat naik. Sumber : Cari

Tular tentang logam melekat lepas cucuk vaksin. Tak boleh berdiam sekali penjelasan melalui sudut fizik buat ramai yang tergamam.

Kecoh di media sosial sejak beberapa minggu lalu selepas ada dakwaan penerima vaksin Covid-19 ada ‘kesan sampingan’ yang boleh melekatkan objek logam pada badan. Dah ramai yang menyangkal dkwaan ini dengan hujah-hujah mereka.

Tampil memberikan info mengenai dakwaan itu, seorang lelaki menjelaskan ‘kesan sampingan’ akibat vaksin itu melalui sudut fizik. Korang boleh tengok video yang dipetik dari Facebook Ajar kat bawah ni.

Mana ada magnet

Min pun tak sure siapa yang start dulu main letak-letak sudu garfu kat bahu lepas cucuk vaksin ni. Nasib baik ada page ni yang explain lebih pasal ‘kesan sampingan’ vaksin secara sains. Cerita dia memang takde magnet lah dalam vaksin.

Haa… min baca dua-tiga kali pun tak berapa nak tangkap lagi. Tapi yang pastinya memang takde lah magnet dalam vaksin. Vaksin tu cecair tau, bukan pepejal. Tiba-tiba nanti semua ada super power macam cerita superheroes. Yang bestnya semua ada power yang sama, semua nak jadi Magneto macam dalam cerita X-Men tu.

Terima kasih kepada brader dari page Ajar tu yang buat video penjelasan dari sudut sains dan fizik. Sampai sanggup potong garfu kat rumah tu semata-mata nak buat eksperimen.

Ada berita gembira bagi orang yang dah ambil 2 dos vaksin. Pm dedahkan ada kelebihan yang ditunggu tunggu rakyat.

Terkini, kerajaan akan mengumumkan kelonggaran pergerakan kepada individu yang melengkapkan dua dos vaksinasi COVlD-19, esok atau lusa ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata, ketika ini kerajaan dalam peringkat akhir untuk memutuskan perincian kelonggaran berkenaan. ” Esok atau lusa saya akan buat pengumuman yang ditunggu-tunggu ramai, membabitkan mereka yang sudah dapat dua dos vksin.

” Contoh kelonggaran dan kemudahan yang akan diberi, termasuk membabitkan rentas negeri atau daerah, nak jumpa ibu bapa, suami isteri terpisah atau anak, itu kita akan putuskan.

” Selain itu sektor sosial seperti ‘dine in’ (makan di kedai makan) nak duduk makan bersama keluarga. ” Maka jika diumumkan kelonggaran nanti restoran akan dibenarkan dibuka dan akan diputuskan sehari dua ini,” katanya.

Muhyiddin berkata demikian selepas meninjau Pusat Pemberian Vksin (PPV) Mobil Felda Lenga Batu 27, di sini, hari ini. Beliau yang meluangkan masa kira-kira setengah jam di situ turut menyampaikan sumbangan makanan basah kepada wakil masyarakat Felda Moakil yang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) pada 14 hingga 27 Julai lalu, di lokasi sama.

Terdahulu, Perdana Menteri ke Kampung Batu 23 Lenga, di sini, kira-kira jam 3 petang bagi penyampaian sumbangan bakul prihatin ke rumah penduduk yang terkesan aklbat COVlD-19.

Hadir sama, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Kepong Datuk Dr Sahruddin Jamal. Pada 15 Julai lalu, kerajaan dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk memberi kelonggaran pergerakan kepada individu yang melengkapkan dua dos vksinasi COVlD-19.

Muhyiddin dilaporkan berkata, langkah itu bagi membolehkan kehidupan rakyat kembali seperti biasa secara berperingkat ketika kerajaan menguruskan pandemik itu.

Sementara itu, Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh dan Adun Gambir berkata, mengingatkan rakyat kelonggaran diberikan kepada mereka yang lengkap dua dos vksin bukan pasport mengabaikan prosedur standard operasi (SOP) ditetapkan.

” Saya cuma nak ingatkan kita masih belum sampai nilai ambang atau imuniti kelompok. ” Walaupun ada keterbukaan dan kelonggaran akan diberi, nasihat atau peringatan sentiasa berwaspada perlu diberi kerana warga kita masih belum divaksn 100 peratus,” katanya. Sumber:hemtr0

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: satkoba

Be the first to comment on "Tular Dulu Diberhentikan Kerja Gara Gara Enggan Vksin. Sekali Ini Tindakan Terkini Bekas Sarjan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*