260 kes baru & 16 Daerah Dalam Selangor Ini Telah Masuk Dalam Zon Mer4h

SHAH ALAM – Sebanyak 16 daerah di enam mukim di Selangor dikategorikan sebagai zon mer4h sehingga semalam.

Pasukan Khas Cov1id-19 Selangor (STFC) dalam kenyataan di laman Facebook rasminya memaklumkan kesemua daerah itu melibatkan Kapar, Klang, Ampang, Cheras, Hulu Langat, Kajang, Semenyih, Bukit Raja, Damansara, Petaling dan Sungai Buloh.

Katanya, lima lagi kawasan adalah Batu, Hulu Klang, Dengkil, Labu dan satu kawasan di Kuala Langat.

“Setakat pukul 12 tengah hari semalam sebanyak 10 kes baharu melibatkan 10 kes tempatan dicatatkan di negeri ini.

“Secara keseluruhan sebanyak 2,271 kes Cov1d-19 dicatatkan di seluruh Selangor dengan 24 kem4tian direkodkan setakat ini,” katanya di sini.

STFC menjelaskan negeri ini merekodkan 53 kes aktif iaitu individu yang boleh menjangkiti orang lain dan 39 kes melibatkan individu yang mendapatkan jangkitan di negeri lain.

Ujarnya, kadar kebolehjangk1tan Cov1d-19 atau R-Naught (RO) bagi Selangor juga lebih tinggi daripada Sabah setakat ini.

“Hal ini sangat memerlukan kepatuhan standard prosedur operasi ( SOP) pada tahap tinggi bagi menurunkan semula jangkqitan di Selangor termasuk penjarakan fizikal, memakai pelitup muka dan kerap membasuh tangan,” katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah semalam dipetik berkata, RO bagi negeri Selangor meningkat ke angka 1.95 berbanding 0.8 pada 15 September lalu, paling tinggi dalam tempoh dua minggu ini

Sumber : Kosmo Online

Kes baru Covi1d-19 setakat jam 12 tengah hari ini adalah sebanyak 260 kes, maklum Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Jangki-tan baru ini merupakan yang tertinggi sejak 4 Jun lalu yang mencatatkan 277 kes ketika itu.

Sabah paling tinggi

Sabah terus mencatatkan jang-kitan tertinggi dengan 118 kes baru, diikuti Kedah dengan 98 kes, Kuala Lumpur (14 kes) dan Selangor (13 kes).

Sementara itu, sebanyak 31 kes penularan tempatan melibatkan mereka yang pernah ke Sabah.

Cov1id-19: K’jaan laksana kawalan rentas daerah seluruh Sabah

Mesyuarat Khas Menteri-Menteri hari ini memutuskan untuk melaksanakan kawalan rentas daerah di seluruh negeri Sabah yang akan berkuatkuasa mulai jam 12:01 malam nanti.

Dalam satu kenyataan, Menteri Kanan (Kes-elamatan) Ismail Sabri Yaakob berkata arahan itu akan berkuat kuasa bermula 3 Oktober hingga 16 Oktober.

“Namun begitu, perkhidmatan perlu (essential services) seperti keperluan bekalan makanan, perub-atan, keselamatan dan lain-lain adalah dibenarkan untuk melakukan perjalanan rentas daerah.

“Sepanjang tempoh ini, mereka yang sedang dikuarant1n dan akan tamat tempoh ku-arantin dibenarkan pulang ke daerah masing-masing atau pulang ke Semenanjung, Sarawak dan Labuan,” katanya

‘Mula-mula kata nega-tif, sekarang positif pula’ – Adun Ayer Limau

Ayer Keroh: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Limau, Datuk Amiruddin Yusof mendakwa ujian saringan Covid-19 yang dijalankan ke atasnya di Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Alor Gajah sejurus pulang dari Sabah pada Sabtu lalu adalah neg-atif.

Namun, beliau berkata, empat hari selepas itu (semalam), pihak PKD Alor Gajah menghubunginya dan memaklumkan ujian itu positif pula.

“Selepas dimaklumkan negatif oleh PKD Alor Gajah, saya diminta hadir memotong gelang merah jambu pada Selasa lalu. Tiba-tiba semalam, saya dimaklumkan ujian positif pula, walhal saya sudah melakukan beberapa urusan peribadi dan pejabat yang tertangguh.

“Apa pun, pihak PKD Alor Gajah sudah mengaku kesilapan,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Antara lokasi yang dikunjungi Amiruddin semalam ialah Kompleks Seri Negeri, di sini, bagi menjalankan beberapa urusan kerja selain berada kafe kompleks berkenaan.

Susulan itu, pusat pentadbiran kerajaan negeri itu ditutup serta-merta bagi membolehkan kerja sanitasi dilakukan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, pagi tadi.

Mengulas lanjut, Amiruddin berkata, sepasukan anggota kesihatan ke kediamannya petang semalam dan membawanya ke hospital untuk tindakan lanjut.

“Semalam jam 4.30 petang pasukan perubatan datang ke rumah dan membawa saya ke hospital dengan menaiki ambulans.

“Susulan itu, isteri dan anak saya juga melakukan ‘swab test’ dan menunggu keputusan selain perlu menjalani kuarantin selama 14 hari di rumah,” katanya.

Amirudin berkata, dua anaknya yang dijadual mendaftar masuk ke in

SHAH ALAM – Ciapan balas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah kepada seorang pengguna Twitter menimbulkan persoalan kerana seakan-akan memberi bayangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan semula.

Dr Noor Hisham membalas ciapan pemilik akaun @zalifahms yang mencadangkan agar kerajaan menyekat perjalanan antara negeri buat sementara waktu dan tidak memberi kepercayaan dengan arahan kuarantin sendiri.

“Bagaimana jika semua kembali kekal berada di rumah seketika waktu?” tulis beliau.

Ciapan tersebut mengundang reaksi balas beberapa pengguna Twitter lain yang merasakan ia seperti memberi petunjuk PKP akan dilaksanakan semula.

Terdapat juga reaksi yang menyokong saranan tersebut antaranya pemilik akauan @Yus_putra360.

“Perlu di laksanakan… jika itu je cara nak berhentikan penularan wab4k daripada mereb4k… rakyat Malaysia ni susah nak faham dan dengar cakap… banyak yang ambil sikap tidak ambil peduli… jadi kerajaan perlu mengambil langkah walau kena PKP hanya sebulan… untuk hentikan seketika,” katanya dalam ciapan balas pada Twitter tersebut hari ini.

Bagaimanapun, terdapat beberapa pemilik Twitter memberi maklum balas agak keberatan sekiranya PKP dilaksanakan semula mengambil kira faktor ekonomi.

Tidak terkecuali reaksi sinis pengguna Twitter yang membangkitkan isu ahli politik yang gagal kuar4ntin diri sendiri.

Kes baharu positif Cov1id-19 di negara ini kembali kepada tiga angka sejak beberapa minggu ini susulan peningkatan kes di Sabah dan ia menimbulkan kebimbangan masyarakat.

Hampir kesemua negeri di Semenanjung Malaysia mencatatkan kes baharu setiap hari sekali gus menambah keyakinan berkemungkinan PKP dilaksanakan semula

Rata-rata netizan mula risau

Dalam perkembangan terkini 600 murid diuji lepas isteri ahli politik dijangkiti Covi1d-19

Sementara itu, Kompleks Seri Negeri, bangunan pentadbiran kerajaan Melaka ditutup selepas Adun positif Cov1id-19.

Para ahli politik yang pulang dari Sabah telah mencetuskan ‘keke-cohan’ di Pulau Pinang dan Melaka.

Ini selepas seorang guru wanita disahkan dijangki1ti wab4k itu.

Menurut laporan Bernama, difahamkan guru wanita berusia 40-an itu merupakan isteri kepada seorang ahli politik di Kedah yang pergi berkempen di Sabah ketika PRN baru-baru ini.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "260 kes baru & 16 Daerah Dalam Selangor Ini Telah Masuk Dalam Zon Mer4h"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*