Ker4cunan Makanan, Agong Jalani Raw4tan Susulan Di IJN, Zahir Rasa Bimbang Kes COV1D-19 Naik Mendadak

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan kebimbangan berikutan bilangan kes posit1f COV1D-19 yang naik secara mendadak ketika ini lapor Awani.

“Sehingga 27 September, terdapat 150 kes baharu yang telah dilaporkan, menjadikan jumlah kes positif COV1D-19 di Malaysia adalah sebanyak 10,919 kes.

“Al-Sultan Abdullah turut menzahirkan kegusaran berikutan peningkatan sebanyak 36 kes positif COV1D-19 di Semenanjung Malaysia setelah kembali dari Sabah, yang telah dikesan daripada 20 hingga 27 September 2020,” ujarnya.

Sementara itu, dalam kenyataan sama, Ahmad Fadil berkata, Al-Sultan Abdullah amat tersentuh hati dengan keprihatinan rakyat mendoakan kesihatan baginda dan menzahirkan penghargaan kepada seluruh rakyat yang telah mendoakan kesejahteraan baginda.

“Seri Paduka Baginda turut menasihati rakyat supaya menjaga kesihatan diri dan sentiasa berwaspada serta mematuhi ketetapan oleh kerajaan dan tatacara kebiasaan baharu berikutan situasi semasa jangk1tan v1rus COV1D-19 di Malaysia yang kian meningkat,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Al-Sultan Abdullah disahkan menjalani rawat4n akibat keracunan makanan di Institut Jantvng Negara (IJN).

Ahmad Fadil Shamsuddin berkata selain itu, baginda turut menjalani raw4tan intervensi akibat keced3raan pada sendi lvtut dan buku l4li.

Katanya, buat masa ini baginda dinasihatkan menj4lani raw4tan susulan di IJN.

Ahmad Fadil berkata, Al-Sultan Abdullah mula menjalani raw4tan keracvnan makanan selepas dimasukkan ke IJN pada malam Isnin minggu lepas.

Menurutnya, rawat4n intervensi pada s3ndi lvtut dan buku lali baginda pula dilakukan susulan pegawai perubatan mengesan keced3raan yang dialami baginda ketika bersukan.

“Raw4tan intervensi pada s3ndi-s3ndi lutut dan bvku lali Al-Sultan Abdullah berlangsung dengan jay4nya pada 24 September (Khamis). Seri Paduka Baginda kini berada dalam keadaan stabil serta tidak membimbangkan.

“Ekoran daripada raw4tan intervensi ini, Seri Paduka Baginda telah dinasihatkan untuk menjalani raw4tan susulan dengan pengawasan rapi pasukan Pakar Perubatan IJN.

“Al-Sultan Abdullah dijadualkan berangkat pulang bersemayam di Istana Negara dalam masa terdekat setelah selesai menjalani raw4tan susulan ini,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan Istana Negara pada Isnin.

Sumber / Kredit Foto: Astro Awani

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: Gempak

Be the first to comment on "Ker4cunan Makanan, Agong Jalani Raw4tan Susulan Di IJN, Zahir Rasa Bimbang Kes COV1D-19 Naik Mendadak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*