Ketua Polis Negara Memberi Respon Padu Tentang Isu Eira Aziera H1na Wanita

Pada minggu yang lalu kebanyakkan media sosial hangat menyediakan cerita mengenai isu video tular seorang usahawan dan influencer bernama Eiira Aziera yang telah memaaki haamun pemilik restoran selepas dilarang menjual produk di dalam premisnya.

Dengan kemuncak kepada isu terbabit adalah apabila klip video lama Eiira telah menghiina fizikal seorang wanita muncul dan ditularkan semula.

Wanita terbabit yang telah menjadi mngsa b0dy sham1ng kepada Eiira itu sudah mengambil tindakan undang-undang.

Terbaru, dari pihak Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Abdul Hamid Bador telah tampil mengulas lanjut tentang isu terbabit.

Hamid berkata, undang-undang yang terpakai di Malaysia ini untuk menangani pelakuan jnayah berkenaan adalah di bawah Sksyen 233(1)(a)(b) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Sksyen 509 Kanun Keseksaan (KK) dan Sksyen 14 Akta KesIahan Kecil 1955.

“Perbuatan mengut0k, menghiina dan mencaaci bentuk tubuh seseorang adalah satu kesIahan jnayah yang boleh diambil tindakan undang-undang.”

“Mereka yang didapati bersaIah di bawah Sksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 boleh dikenakan denda tidak lebih dari RM50,000 dan pnjara tidak lebih dari setahun atau kedua-duanya, manakala kesIahan di bawah Sksyen 509 Kanun Kesksaan boleh dikenakan pnjara sehingga lima tahun.”

“Bagi kesIahan di bawah Sksyen 14 Akta KesIahan Kecil pula, seseorang yang didakwa boleh didenda tidak melebihi RM100,” katanya kepada Sinar Ahad di sini semalam.

Sementara itu juga, dari Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek berkata, pihaknya akan membantu siasatan poIis dari segi teknikal berhubung sebarang laporan yang diterima.

“Individu yang menjadi mngsa jnayah b0dy sham1ng di media sosial perlu membuat laporan poIis sebelum merujuk kepada SKMM.”

” Pihak SKMM akan membantu dari segi siasatan berkaitan teknikal untuk tindakan lanjut,” katanya lagi.

Menurutnya, jika ada bukti dan perkara itu yang telah disahkan poIis, SKMM akan memaklumkan kepada Google dan YouTube berasaskan laporan poIis yang diterima sebelum tindakan sekatan akaun dibuat.

“Google berhak dan akan sekat akaun individu terlibat. Ini kerana setiap orang yang menggunakan akaun Google perlu mematuhi terma yang ditetapkan,” jelasnya lagi

.

Sebelum ini, seorang wanita membuat laporan poIis susulan dakwaan seorang influencer menghiina bentuk fizikalnya menerusi laman Facebook secara langsung.

Suharnizan Md Sidek, 37, yang merupakan seorang Pesuruhjaya Sumpah mendakwa personaliti media sosial, Eiira Aziera mengeluarkan kata-kata kes4t termasuk memaparkan gambar dirinya berserta anaknya tanpa pengetahuannya selepas dia meninggalkan komen di ruangan komen personaliti terbabit di media sosial.

Eiira Aziera sebelum ini telah memaki haamun seorang wanita bernama Suharnizan dan juga telah mengeluarkan kata-kata kes4t meng3jek bentuk tubuh badan Suharnizan.

Walaubagaimanapun, dari pihak Eiira Aziera kemudian telah tampil membuat permohonan maaf secara terbuka di halaman Facebooknya pada Selasa yang lalu.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : M.B

Sumber:limauais

 

 

 

 

Be the first to comment on "Ketua Polis Negara Memberi Respon Padu Tentang Isu Eira Aziera H1na Wanita"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*