Bakal tunang up status sayv di perkvburan salah seorang mngsam4ut dalam kereta

Trag-edi meny4yat hati yang menimpa empat sekawan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah benar-benar meruntun hati orang ramai. Mereka dilaporkan tidak sedarkan diri di dalam kereta selepas terhidu karb0n monoks1da.

Di Twitter, bakal tunang kepada salah seorang mngsa ma-ut sempat menziarahi pusara arw-ah di Kedah. Selepas empat tahun berkenalan, dia redha dengan ketentuan Allah SWT.

Awak rehat ya

Difahamkan, lelaki yang dikenali sebagai Amirul ini menaiki bas dari Johor ke Kedah untuk menziarahi pu-sara Ayuni. Bersed1h dengan keh-ilangan insan tersayang, dia mendoakan semoga arw4h tenang di sana.

Wangi tempat baru awak

Menurutnya lagi, pusara arw4h Ayuni sangat harum dan jika diberikan rezeki dia akan datang lagi ke Kedah untuk menziarah. Malah, Amirul didapati tidak dapat menahan seb4k ketika meminta izin untuk pulang ke Johor.

Datang melawat lagi

Antara kenangan dan masej tunang dengan arw4h dan ibu arw4h

Mngsa terakhir keracvnan karbon monoksida ketika empat sahabat tertidur di dalam sebuah kereta dinaiki semasa berhenti di kawasan parkir sebuah stesen minyak di Sama Gagah, Butterworth, dekat sini Rabu lepas, semakin stabil.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) ACP Shafee Abd Samad berkata keadaan Nor Aqilah Mohd Safwan, 21, ketika ini semakin stabil berbanding semalam yang masih krit1kal.

“Mngsa masih menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan di Kuala Lumpur dan doktor di sana memantau secara rapi keadaan wanita itu dari semasa ke semasa.

“Pihak polis juga sentiasa mendapatkan maklumat keadaan mngsa dari semasa ke semasa daripada pasukan perubatan di sana, mari kita sama-sama doakan semoga dia cepat sembuh,” katanya ketika dihubungi Bernama di Bukit Mertajam hari ini.

Info Ekstra!

1. Bila buka aircond dan tutup tingkap semasa kereta tidak bergerak, oksigen akan circulate di dalam kereta.

2. Oksigen tersebut akan makin berkurang apabila kita inhale. Sekiranya kita lama hentikan kereta, oksigen semakin berkurang.

3. Apabila paras oksigen dah berkurangan ke 16% sahaja, kita akan rasa ses4k nafas. Sekiranya kita tidur nyenyak, tak bangun dan tidak keluar dari kereta, maka kita akan collapse atau tidak sedarkan diri.

4. Paras oksigen makin berkurangan kerana semasa tak sedarkan diri tu kita masih bernafas dan apabila mencapai 10%, oksigen sudah tak dapat dihantar ke otak dan sistem tubuh tidak dapat berfungsi, dan seterusnya menyebabkn kematian

5. Apabila kereta bergerak ok sahaja kerana semasa kereta bergerak, oksigen akan masuk ke dalam kereta melalui enjin bukan hanya oksigen yang sama circulate.

6. Jika nak rehat macam tu memang boleh tetapi kena buka tingkap juga supaya oksigen masuk.

7. Ketika jalan sesak, kita akan rasa mengantuk kerana kadar oksigen yang masuk ke dalam kereta adalah kurang. Itu adalah tanda yang kita kekurangan oksigen. Tingkap perlu dibuka juga ketika itu. Kalau cuaca panas, tak salah buka aircond dan buka tingkap sedikit.

8. Karbon monoksida dari ekzos bukanlah penyebab semata-mata kematian kerana karbon monoksida dari kenderaan juga terkawal melalui catalyst converter dan dilepaskan oleh kenderaan kerana limit of concentration sudah dikawal. Untuk menyebabkan kematian, karbon monoksida ada certain ppm which is much higher than limit yang kenderaan lepaskan.

Sumber : amirulryash99

Kredit: Trending Sangat

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : M.B

Be the first to comment on "Bakal tunang up status sayv di perkvburan salah seorang mngsam4ut dalam kereta"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*