Kes p3mandu m4buk semakin tinggi, ini kata-kata Siti Kasim

PEGUAM Siti Zabedah Kasim menyelar cadangan Pas untuk mengantung penjualan ar4k gara-gar ekoran peningkatan kes yang melibatkan pemandu m4buk.

Dia yang lebih dikenali dengan panggilan Siti Kassim berkata peningkatan kes tersebut bukanlah disebabkan sikap tidak bertanggungjawab mereka yang mengambil minuman ber4lkohol itu.

“Kamu (Pas) mahu mengharamkan 4lkohol hanya kerana tidak menepati kehendak anda, kalau begitu haramkan juga sekolah tahfiz yang telah menjadi punca menyebabkan banyak masalah terhadap anak kecil yang tidak berdosa,” katanya melalui laman Facebook.

“Alkoh0ol itu bukan masalah. Tapi peminum yang tidak bertanggungjawab itulah yang punca masalah sebenar. Begitu juga dengan isu yang melibatkan sekolah tahfiz. Masalahnya adalah disebabkan oleh pihak pengurusan sekolah.

“Kamu tidak boleh memaksa orang lain dan sesiapa untuk akur dengan kehendak moral dan kepercayaan kamu. Hanya kerana kamu tidak menyukainya, jangan halang orang lain untuk menikm4tinya ( ar4k),” tegasnya lagi.

Memetik dari facebook Siti Kassim

PIS WAY OF DEALING WITH A PROBLEM

Whenever there’s an issue that doesn’t go according to PIS way of life, their beliefs and their mentality, they will make noise when the opportunity arises to no end.

But when it comes to issues that they approve, despite serious abuses, mismanagement and crimes committed, they are silent to it.

Take for example the tahfiz abuses, the mismanagement of these places, the stupid Ostards behaving like morons, do they say anything about these? Nothing. Silent.

Like all over the world, it is a well known fact that alcohol abuse and dependence does incalculable harm. While blaming someone for having alcohol may be unjustified, holding the person responsible for getting help is critical.

The key to success is helping the individual accept the need for help and insisting that he or she gets it. People ought to be told and taught to drink responsibly.

There are millions of alcohol drinkers that drink responsibly. Impose harsh penalties against irresponsible drinkers that caused harm to others.

You can’t impose your morals, beliefs and values onto others. Just because you don’t like it, you should not stop others from enjoying it.

Alcohol is not the problem. The irresponsible drinkers are the problem. Just like the Tahfiz schools are not the problem. It is the management that managed the schools are the problem.

You want to ban alcohol just because it suits you? Then ban Tahfiz schools too for causing much damage to our innocent children.

Siti Kassim turut berkata parti itu tidak seharusnya menghalang orang lain juga untuk meminum ar4k hanya kerana mereka tidak menyukainya.

Pas sebelum ini mencadangkan kepada kerajaan menggantung pengeluaran, perniagaan, dan penjualan ar4k sehingga “langkah baru” diambil untuk menghalang pemandu memandu dalam keadaan m4buk, susulan kes “menjadi-jadi” sejak akhir ini.

Dalam tempoh penggantungan itu, PAS berkata, kerajaan perlu menubuhkan satu jawatankuasa khas Kabinet melibatkan beberapa kementerian untuk segera tangani kes itu.

“Menurut langkah ini, PAS meminta kastam dan pihak berkuasa tempatan supaya menggantung semua lesen penjualan ar4k dan minuman beralk0hol yang dijual secara terbuka dirangkaian kedai serbaneka 24 jam,” kata Ketua Penerangan Kamaruzaman Mohamad dalam satu kenyataan semalam.

Sementara itu, PAS menarik perhatian kepada senarai negara mengikut pengambilan alkoh0l oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

“Statistik yang dikeluarkan WHO menunjukkan rakyat membelanjakan lebih dari RM2.0 bilion untuk minuman beralk0hol dengan purata 15 liter per kapita pada 2016. Pengambilan bir berada pada tahap membimbangkan,”.

“Malaysia di tempat ke-10 dalam senarai pengambilan alkoh0l terbanyak dunia,” kata Kamaruzaman.

“Sepanjang bulan Mei ini saja, beberapa kemal4ngan berturut-turut dilaporkan berkaitan pemandu m4buk,” katanya di Facebook.

Sementara itu, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong hari ini berkongsi gambar sampul mengandungi pindaan ke atas Akta Pengangkutan Jalan melibatkan seksyen berkaitan memandu bawah pengaruh alk0hol.

Wee berkata pejabatnya dalam tempoh perintah kawalan pergerakan bersyarat dan Aidilfitri meneliti semua cadangan berkaitan pindaan itu.

“Pada 1 Jun, saya akan memanggil satu sesi taklimat di kementerian bersama Jabatan Pengangkutan Jalan untuk segera meneliti dan menyemak cadangan pindaan akta berkaitan,” katanya.

Pindaan akta ini mesti dimuktamadkan dalam pertengahan Jun ini, katanya, dengan mengambil kira pandangan orang ramai melalui kajian soal selidik yang sedang dijalankan, sebelum ianya dibentangkan di dalam mesyuarat Kabinet.

 

Sumber: SuaraTV

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://kisahbena.com/

Be the first to comment on "Kes p3mandu m4buk semakin tinggi, ini kata-kata Siti Kasim"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*