“Persamaan Allahy4rham Mr. Os, Pak Yus dan Abam,” – Cerita Ustaz Hanafiah Sentvh Hati, Belajar Dari Pemerg1an Tiga Pelawak Ini, Akui Power Of Sedekah

Penceramah bebas, Ustaz Mohamed Hanafiah Abdul Malek menceritakan persamaan tiga pelawak popular, Allahy4rham Abam, Mr Os dan Pak Yus yang ketika hay4tnya suka bersedekah dan membantu golongan di dalam kesus4han.

“Ketiga-tiga mereka adalah pelawak tetapi ada kebaikan mereka disembunyikan ketika hay4t yang ramai orang tidak tahu.

“Sempat juga beberapa tahun lepas saya solat jen4zah untuk arw4h Mr Os, saya menguruskan jen4zah dia sangat mudah dan begitu juga arw4h Pak Yus kerana mereka ini suka bersedekah.

“Sedekah adalah jalan paling mudah ke syurga asalkan ikhlas kerana Allah.

“Mr Os sewaktu hayatnya dia sangat suka bersedekah. Ketika dia berada dalam mas4lah kew4ngan di mana dia seorang pemandu teksi, kalau ada yang tidak cukup duit, dia anggap itu sedekah.

“Sebab itu dalam hadis yang diriway4tkan oleh Imam Bukhari, apabila m4ti anak Adam, putvs semua amalan kecuali tiga iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan ketiga doa anak yang soleh.

“Sedekah perkara paling mudah untuk ke syurga. Ini kerana sebelum sedekah sampai kepada penerima, sedekah itu sampai dulu kepada Allah, itulah ‘power’ bersedekah dan apa yang berlaku kepada arw4h Abam adalah dia juga suka bersedekah,” katanya.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Persamaan Allahyarham Mr. Os , Pak Yus dan Abam. Moga Mereka semua damai di sana. Kisah semalam di Masjid dan dari Penjaga Kubur .

A post shared by Sifu Hanafi (@ustazhanafiah) on

Selepas pemergian arw4h Abam, tular kisah-kisah kebaikan yang pernah dilakukan semasa hayatnya masih ada. Terbaru, kisah seorang wanita yang merayu supaya membenarkannya melawat pusara Abam pada waktu malam tular di laman sosial.

Kisah ini dikongsi penggali kvbur yang dikenali sebagai Khairuddin, 51 yang menyatakan dia didatangi seorang wanita bersama anak perempuannya yang menunggang motosikal di Tanah Perkvburan Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak kira-kira jam 8.00 malam.

Abam atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan, 32, pergi meng4dap Ilahi di kediamannya di Kampung Sungai Salak, Batu 10, Jalan Gombak pada jam 7.15 pagi pada 10 Februari lalu selepas mengalami dem4m selama dua hari.

Foto : Instagram Ustaz Hanafiah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: MH

Be the first to comment on "“Persamaan Allahy4rham Mr. Os, Pak Yus dan Abam,” – Cerita Ustaz Hanafiah Sentvh Hati, Belajar Dari Pemerg1an Tiga Pelawak Ini, Akui Power Of Sedekah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*