Kerana amanat ter4khir ayah

TANGGUNGJAWAB remaja ini sebagai anak sulung sangat besar, apatah lagi bapanya dijemput Ilahi pada Ahad lalu dan ibu masih k0ma.

Jika diikutkan, Nur Afni Nirwani Khairizul, 16, tidak kuat menghadapi takdir itu, namun demi empat adik dan janjinya kepada arw4h bapa, Khairizul Mohamad Noor, 38, dia terpaksa tab4h.

Katanya, janjinya pada arw4h menjadi kekuatan dan dia tidak akan sekali-kali mempersi4kan am4nat ter4khir Khairizul.

“Masih terng1ang-ng1ang lagi pesanan abah pada malam sebelum kemal4ngan itu. Arw4h minta saya menjaga adik dengan baik dan janji itu saya pegang.

“Malah, pakaian ter4khir yang ayah pakai juga sudah dicuci kerana ia kenangan yang tinggal untuk kami,” katanya ditemui di rumah datuknya di Kampung Bagan Jermal, Butterworth, hari ini.

KELUARGA Nur Afni Nirwani ketika menghadiri majlis sebelum kehilangan Khairizul (tengah). FOTO Ihsan keluarga.

Khairizul men1nggal dun1a selepas motosikal ditunggang bersama isteri, Zuriana Hasan, 35, dil4nggar pem4ndu dipercayai m4buk pada 5 pagi, 9 Februari lalu di Kilometer 140.2 Lebuhraya Utara Selatan menghala utara dekat susur ke Perai.

Sejak kemal4ngan itu, Nur Afni Nirwani bersama adiknya, Nur Istna Nadira, 14; Nur Erna Nabila, 12; Nur Qurratul Ain, 7; dan Muhammad Khairi Zafran berusia 21 bulan dijaga datuk mereka Hassan Ismail, 67, dan nenek, Asmalaili Mohd, 59.

Nur Afni Nirwani yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampung Kastam itu berkata, adiknya sudah mula bertanya mengenai ibu bapa mereka kerana rindu.

“Adik bongsu pula sesekali akan menang1s mencari ibu. Nur Qurratul Ain sering bertanya mengenai keadaan ayah di al4m s4na. Sukar untuk dijelaskan, namun sebolehnya saya akan menukar perbualan supaya tidak sed1h.

“Walaupun ada pihak yang menyatakan kesud1an menjaga adik, namun saya tidak akan membenarkannya kerana janji pada ayah. Kami tidak akan berp1sah,” katanya yang bercita-cita mahu menjadi guru.

Orang ramai yang ingin membantu anak yatim ini boleh salurkan sumbangan ke akaun Bank RHB Noorlyana Hasan (ibu saudara) bernombor 20711200073174.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata, pemandu lelaki yang menyebabkan kem4tian Khairizul dibebaskan dengan jaminan polis.

“Kita masih menunggu laporan k1mia dan pat4logi sebelum k3s dirujuk ke pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk pend4kwaan.

“Sias4tan awal mendapati susp3k mempunyai tiga sam4n h4d l4ju di Butterworth, Bukit Mertajam dan Slim River, Perak,” katanya yang memberitahu k3s disiasat mengikut Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

sumber: HM

Be the first to comment on "Kerana amanat ter4khir ayah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*