“Nanti dulu sebab dia..” – Ini kata2 Dr Mujahid selepas Saj4t mintak maaf

NANTI dulu, sebab dia baru balik,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa ketika diminta mengulas mengenai tindakan yang akan diambil terhadap ahli perniagaan, Muhammad Saj4d Kamaruzzaman atau dikenali sebagai Nur Saj4t.

Kaji dulu

Mujahid berkata, mereka akan membuat penilaian terlebih dahulu sebelum menentukan sama ada mahu mengambil t1indakan und4ng-und4ng atau memberi nasihat.

“Saya perlu melihat dan nilai semua maklumat yang kita dapat. Jika hanya memberi nasihat, tidak bermakna tiada und4ng-und4ng, yang penting nak jaga keseluruhan kepentingan masyarakat dan ikut cara Islam yang betul.

“Yang penting tindakan itu akan datang seiring (und4ng-und4ng dan nasihat) kerana kita lihat ini pakej rahmah untuk kita tegur,” katanya yang ditemui selepas program Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau berkata, terdapat tiga perkara asas yang akan dinilai sebelum sebarang tindakan diambil terhadap Saj4t.

“Perkara pertama adalah untuk mengurangkan kerisauan orang ramai, keduanya melihat kepada isi kandungan yang dimuatnaik oleh Saj4t. Manakala yang ketiga ia perlu menghormati landasan budaya syar1at kita.

“Pada waktu sama juga kalau ada kes4lahan dan sebagainya, dia kena betulkan balik dan jangan hanya betulkan sebab nak selamatkan diri, tapi biarlah betulkan dengan insaf,” katanya.

Mintak maaf betul2

Mengulas berhubung permohonan maaf Saj4t, Mujahid berkata ia perlu dibuat dengan betul dan bukan untuk publ1siti.

“Ada orang minta maaf tapi tidak ins4f. Jadi ia dua benda berbeza, tapi kalau dia minta maaf dan ins4f, kita pun tahu dalam Islam dia tidak boleh ulang balik perbuatan itu.

“Dan lebih penting jangan jadikan semua tindakan itu sebagai publ1siti. Dia minta maaf pun publis1ti, jadi itu memang tak kena bagi saya,” katanya.

Bukan khvnnsa

Ditanya sama ada Saj4t memang khvnsa, Mujahid berkata tiada satu pun bukti saintifik yang diberikan menyatakan dia seorang khvnnsa.

Sebelum ini Rakaman temubual itu di muat naik di laman Youtube Aliff Syukri Terlajak Laris pada Sabtu.

Kami dekat sana keluarga semua tenang sahaja, emak saya tak rasa apa-apa. Syukur, mereka pun tak buka internet jadi tak ada rasa gel4bah.

Ditanya perasaannya sebelum berangkat ke tanah suci itu, Saj4t mengakui timbul rasa bimbang dan gementar.

Bagaimanapun, setelah menerima nasihat daripada mutawif yang dilantik agensi umrah Albayt Travel, dia berkeyakinan untuk meneruskan niatnya menunaikan ibadah tersebut.

“Pada awalnya saya fikir pelbagai dugaan, saya tertanya betul ke aku nak pergi ni… macam-macam fikir tapi selepas dapat nasihat mutawif dia menenangkan hati saya.

“Mutawif kami Ustaz Zul saya kenal dari agensi itu dan dia tak pandang rendah pada saya dan banyak bagi nasihat.

“Alhamdulillah tak ada dugaan, bila sampai sana rasa bersyukur sampaikan saya menangis,” ujarnya.

Dalam pada itu, Saj4t berkata kedua ibu bapanya yang turut serta dalam rombongan tersebut bersikap tenang dan tidak ambil pusing dengan kec4man netizen.

“Kami dekat sana keluarga semua tenang sahaja, emak saya tak rasa apa-apa. Syukur, mereka pun tak buka internet jadi tak ada rasa gelabah.

“Dalam banyak-banyak travel, inilah yang memberikan 1001 kenangan untuk saya, sangat teruja dan apa yang tengok di sana semua cerita ada dalam Al-Quran.

“Saya tak lepas dari dosa dan salah, saya tahu walaupun ramai orang tak suka dan h1na saya tapi dekat sana saya dapat keinsafan untuk dekatkan diri dengan Allah dan agama,” katanya.

Sementara itu, menerusi Instagram Aliff Syukri, Sajat dilihat tidak dapat menahan sebak sehingga mengalirkan air mata dan memohon maaf kepada semua pihak.

Isu Saj4t dilihat berpakaian seperti wanita ketika mengerjakan ibadah tersebut mengundang kec4man netizen sejak minggu lalu.

Tindakannya itu ternyata mengundang kemar4han netizen yang rata-ratanya menyifatkan ia sesuatu penghin4an yang dibuat terhadap umat Islam.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : duniadanakhirat

Be the first to comment on "“Nanti dulu sebab dia..” – Ini kata2 Dr Mujahid selepas Saj4t mintak maaf"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*