“Terj4ngklt Dari Emaknya” Naslb Mal4ng Bayl Baru Lahlr Di Wuhan, Dij4ngklti C0ronavlrus Lepas 30 Jam Dilahlrkan

Seperti yang kita semua tahu, coronav1rus ni boleh tersebar dari satu manusia ke manusia lain melalui cecair yang keluar dari si m4ngsa (contohnya macam air liur ke, batuk atau bersin) dan juga objek yang terkena j4ngkitan ni. Tu belum lagi ada yang kata ia boleh tersebar melalui mata dan naj1s mereka yang berjangkit.

Namun melalui perkembangan terbaru, v1rus ini katanya boleh tersebar melalui kandungan dari seorang ibu yang dijangkiti coronav1rus kepada anaknya yang belum dilahirkan lagi, lapor Reuters. Allahu… 

Bayi positif dij4ngkiti coronav1rus lepas 30 jam dilahirkan?

Menurut stesen TV China CCTV, doktor-doktor di Wuhan dari Wuhan Children h0spital telah mengesahkan yang seorang bayi baru lahir daripada ibu yang dij4ngkiti coronav1rus rupanya telah dij4ngkiti w4bak berbahaya tersebut selepas 30 jam bayi ini dilahirkan. Bayi ini dilahirkan pada 2 Februari 2020 lepas.

Meskipun bayi tu nampak stabil dan tak ada pulak tanda-tanda yang menunjukkan dia mengalami batuk mahupun selesema, namun bayi tersebut dilihat mempunyai masalah untuk bernafas. 

Ujian x-ray yang dilakukan terhadap bayi m4lang itu juga mendapati yang bahagian dadanya mempunyai j4ngkitan dan ada kelainan sikit pada bahagian hati bayi tersebut.

“Potensi baru cara v1rus ini mer3bak – dari ibu ke anak” 

 

Menurut Dr Zeng Lingkong dari Jabatan Perub4tan Neonatal,

“Perkara ini mengingatkan kita untuk terus fokus kepada potensi baru cara coronav1rus ini mer3bak – daripada ibu ke anak.” 

Malah dalam satu insiden lain, ada juga k3sdi mana seorang bayi dilahirkan sihat pada 13 Januari 2020 tetapi tiba-tiba saja menunjukkan simptom dij4ngkiti coronav1rus pada 29 Januari lepas.

Lebih mengerikan, bayi ni pula menjangkiti pengasuh dan ibunya yang mana kedua-duanya lepas tu positif coronav1rus.

Walau bagaimanapun, hingga setakat ini, cara penyebaran v1rus melalui ibu ke anak ini masih tak dapat dipastikan lagi kesahihannya.

Seorang pakar dalam perub4tan di University of East Anglia berkata, masih tak ada bvkti kukuh yang mengatakan bayi tu positif coronav1rus akibat dia dijangkiti semasa dalam kandungan ataupun semasa dalam proses kelahiran.

Bagi ibu-ibu hamil kat luar sana, jagalah kesihatan masing-masing ye. Paling penting, utamakan kebersihan dan sentiasa pakai mask kalau keluar ke mana-mana. Bahaya betul musim-musim v1rus ni. 

Sumber: lobakmerah/Transformasi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  pisang daily

Be the first to comment on "“Terj4ngklt Dari Emaknya” Naslb Mal4ng Bayl Baru Lahlr Di Wuhan, Dij4ngklti C0ronavlrus Lepas 30 Jam Dilahlrkan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*