Mujahid panggil agensi umrah, Ini Yang Akan Dikenakan Pada Sajat

ISU usahawan kosmetik, Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajad Kamaruzzaman yang berpaka1an wanita di Tanah Suci dihang4tkan dengan pertemuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa bersama agensi pelancongan umrah yang membawa ahli perniagaan itu bersama rombongannya menunaikan umrah.

Pertemuan pada petang Isnin itu membabitkan Albayt Travel (M) Sdn Bhd turut disertai oleh wakil Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Mujahid berkata, pertemuan bersama agensi yang membawa Sajat ke Tanah Suci itu bertujuan untuk mengetahui situasi sebenar yang berlaku di Makkah. 

Selepas perbincangan bersama agensi berkenaan, Mujahid memaklumkan Sajat perlu mengerjakan ibadah umrah sebagai seorang lelaki berdasarkan keputusan fatwa muzakarah haji berhubung isuu melibatkan ibadah haji atau umrah oleh gol0ngan mukhannnas. 

“Kami berpegang kepada fatwa yang dikeluarkan oleh fatwa muzakarah haji yang terang dan jelas (menyebut) kekal seseorang yang asal gend3rnya lelaki maka, segala hukvm hak4m (untuk mengerjakan haji atau umrah) hendaklah mengikut hukvm asal kejadian dirinya,” katanya dalam satu kenyataan pada malam Isnin.

Mujahid (kiri) bersama dengan wakil Albayt Travel.

Mujahid berkata, pertemuan yang turut melibatkan SKMM itu bertujuan agar tind4kan segera dapat diambil ekoran pelbagai vide0 dan g4mbar Sajat berpaka1an jemaah wan1ta di Tanah Suci dimuatnaik di laman sosial.

“Saya akan mengambil tind4kan t3gas tentang perbvatan Muhammad Sajad Kamaruzzaman yang memuat naik vide0 dan g4mbar mengenakan paka1an jemaah wan1ta ketika di Makkah sehingga tular di media sosial yang men1mbulkan ketid4kselesaan um4t Islam. 

 

“Tind4kan segera akan diambil oleh SKMM,” katanya selepas mengadakan pertemuan berkenaan di pejabatnya di Kompleks Islam Putrajaya. 

 

Saya akan mengambil tind4kan teg4s tentang perbvatan Muhammad Sajad Kamaruzzaman yang membuat naik vide0 dan g4mbar mengen4kan paka1an jemaah wan1ta ketika di Makkah sehingga tvlar di media sosial yang men1mbulkan ketid4kselesaan um4t Islam. MUJAHID

Selain itu, Mujahid berkata, suruhanjaya berkenaan mempunyai ku4sa untuk menykat mana-mana med1a s0sial yang memuat kandvngan yang men1mbulkan rasa tid4k selesa khususnya kepada um4t Islam. 

“Oleh itu, saya telah meminta nasihat dan memberi pandangan bagaimana satu tind4kan yang t3gas tentang isuu ini,” katanya.

Sajat menunaikan umrah bersama keluarga dan dua anak angkatnya.

Terdahulu, Albayt Travel dilap0rkan berkata, Sajat telah mengikut garis panduan pemaka1an yang ditetapkan sebelum jemaah berlepas ke Tanah Suci Makkah.

“Untuk trip keluarga Sajat tunaikan umrah, kami di Albayt Travel hanya bantu permudahkan urusan umrah dengan saranan supaya ikut garis panduan ditetapkan.

“Sekiranya lelaki semestinya dengan penampilan lelaki dan sebaliknya untuk perempuan.

“Jadi sepanjang pelepasan semuanya mengikut garis panduan yang ditetapkan. Cuma sebaliknya berlaku apabila di sana,” kata agensi itu menerusi Facebook pada Ahad.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

 

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "Mujahid panggil agensi umrah, Ini Yang Akan Dikenakan Pada Sajat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*