“Doakan kami..” – Doktor Sg Buloh Minta Doa Keselamatan Staff Kesihatan Raw4t Pes4kit Coronav1rus Dari Wuhan

Beberapa hari lalu, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengesahkan empat pelancong dari Wuhan, China yang melancong ke Malaysia dari Singapura telah disahkan positif terkena j4ngkitan novel coronav1rus.

Bila pes4kit-pes4kit ini disahkan mengidap v1rus ini, mereka telah dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk mendapatkan raw4tan rapi di makmal kawalan peny4kit di sana.

Berita mengenai coronav1rus ini memang merisaukan ramai orang bila ia tiba di negara kita, so memang tak boleh bayanglah apa perasaan staf kesihatan yang kena mer4wat dan menjaga pes4kit-pes4kit ni pulak.

Baru-baru ini, Pakar Kanak-kanak Hospital Sungai Buloh, Dr Siti Sarah Aishah Suha1di telah memuatnaik tweet mengatakan yang dia perlu oncall untuk mer4wat dan menjaga pes4kit-pes4kit dari Wuhan ini pada Isnin lalu serta meminta netizen untuk mendoakan keselamatan staf kesihatan di sana.

I will oncall on next Monday in Hosp Sg Buloh wearing this OOTD. doakan semua staff kesihatan selamat..Amin.. pic.twitter.com/soKhZsUh1e

— Dr Siti Sarah Aishah Suhaidi (@ctsarahaishah) January 25, 2020

Ekoran dari tweet ini, ramai netizen yang mendoakan keselamatan doktor ini dan staf Hospital Sungai Buloh. Pun begitu, ada juga segelintir netizen yang mempersoalkan kenapa kerajaan menerima untuk meraw4t pelancong-pelancong ini. “Kenapa tak hantar je dorang balik China?”

Untuk menjawab soalan ini, seorang netizen telah kemukakan sebab-sebabnya di Facebook tentang kenapa pes4kit-pes4kit ini tak dihantar pulang malah mereka dibawa ke Hospital Sungai Buloh.

Gambar Hiasan
  1. Hospital Sungai Buloh ada Makmak Kemudahan Kesihatan Awam Kebangsaan dan v1rus Wuhan ini adalah kum4n novel yang membawa maksud v1rus yang belum pernah ditemui sebelum ini. Tambah pula, makmak di Sungai Buloh ini dah meraw4t pelbagai peny4kit viral lain termasuk SARS, MERS dan Ebola.
  2. Sampel dar4h pes4kit tak boleh sewenang-wenangnya dihantar ke mana-mana makmal di hospital lain, ia perlu di hantar di makmal kesihatan awam kebangsaan yang terletak di Sungai Buloh.
  3. Pes4kit-pes4kit dari Wuhan ini pula tak menunjukkan apa-apa simptom terkena coronov1rus dan hanya menunjukkan simptom j4ngkitan semasa tiba di Malaysia. Oleh itu, KKM telah mengambil langkah untuk kuar4ntin pelancong-pelancong ini.
  4. Persoalan kenapa mereka tak dihantar balik pula, ris1ko untuk orang lain dij4ngkiti adalah tinggi jadi dari risikokan ny4wa orang lain, adalah lebih baik mereka diku4rantin dan dir4wat di sini.
  5. Akhir sekali, bukan mudah nak kendalikan v1rus eksotik seperti ini. Jadi apa yang kita boleh buat adalah bertenang, berdoa dan ambil langkah pencegahan.

So guys, daripada kita persoalkan benda yang kita tak boleh kawal, baik kita ambil langkah berjaga-jaga. Untuk staf kesihatan Sungai Buloh pula, moga urusan anda semua dipermudahkan. Amin.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : Lobak Merah

 

 

 

Be the first to comment on "“Doakan kami..” – Doktor Sg Buloh Minta Doa Keselamatan Staff Kesihatan Raw4t Pes4kit Coronav1rus Dari Wuhan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*