Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan mula bersuara

Terpanggil dengan kisah yang menyentuh hati rakyat Malaysia terhadap penggiat seni muda ini, penyanyi lagenda Dato’ Hattan juga menzahirkan rasa simpat1 melihat nasib pelakon cilik ini.

Banyak seniman bantu …jangan tudvh bukan bukan tak ba1k…”- Dato Hattan

Daripada perkongsian Harry Aziz, seruannya melalui status Facebook itu menjadi jadi pertikaian netizen terhadap kredibiliti Kesatuan Seniman yang dikatakan tidak melakukan apa-apa terhadap nasib Puteri Balqis.

Disebabkan itu, Dato’ Hattan ada memberikan komen untuk menyangkal dakwaan netizen yang meng3cam organisasi tersebut.

Tambah Dato’ Hattan lagi, beliau ada berbual dengan presiden Zed Zaidi berkenaan dengan hal ini. katanya lagi penyak1t Puteri Balqis ini lain macam dan memerlukan r4watan kampung. Ini kerana doktor mengatakan penyak1t yang dialami oleh Balqis ini bukan penyakit kans3r.

Toqqi Bersuara

Nama bintang cilik ternama, Puteri Balqish yang pernah memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik Asia Pasifik 2014 itu menarik perhatian PPIM apabila melihat keazaman adik Puteri meneruskan kehidupannya dengan menjual buku puisi karyanya demi menanggung diri dan ibunya selepas ditinggalkan oleh bapa.

Pernah cuba bvnuh diri

Meskipun puteri mempunyai peny4kit kronik, namun anak muda ini terus tabah dalam meneruskan memperjuangkan hidupnya. Pengalaman hidup mengajar dirinya menjadi kuat selepas menyaksikan ibunya beberapa kali mencuba untuk membnuh diri.

” Saya sokong tindakan dia (Puteri Balqish) yang berusaha menyara diri dan ibu dengan menulis. Seorang anak muda berusia 13 tahun yang dulunya “home school” boleh menulis dan berkarya sebaik ini.

” Namun, masyarakat kini kurang menilai dan menghargai kerana seperti yang dilihat dia yang tiada pendapatan pun masih boleh hidup melalui buku seperti ini, maka rugilah kepada sesiapa yang tidak berusaha,” kata Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan atau Toqqi.

Menurutnya lagi, perlu ada agensi yang membantu untuk mengasah dan memasarkan bakat serta kelebihannya sebaik mungkin. Hal ini kerana ia mungkin dapat membantu dirinya di masa akan datang supaya dapat memperoleh pendapatan untuk menyara hidup.

 

” PPIM akan cuba sebaik mungkin untuk berbuat sesuatu dan kami turut mengharapkan sokongan orang ramai supaya melihat kembali bagaimana mereka mengambil ringan dalam menghargai kelebihan generasi muda,” tambahnya.

PPIM menggesa pihak Zakat untuk menghulurkan bantuan kepada Puteri dan ibunya supaya dapat meringankan beban mereka dan membantu menanggung kos sara hidup.

Dalam pada itu menerusi program Bersamamu di TV3, dipaparkan bagaimana Puteri Balqis yang juga pelakon Akulah Balqis menjual buku ‘38 Poems Of Puteri Balqis’ hasil tulisannya di sekitar Masjid Jamek, Masjid India, Pasar Seni atau Jalan Petaling di ibu negara.

” Kalau tak banyak jualan hampa sikit. Tapi, tidak mengapa, ujian itu indah,” kata Puteri Balqis.

Sementara itu, ibunya mengakui tidak berhubung dengan sesiapa kerana selesa hidup berdua dengan anaknya.

” Kami tidak berhubung lagi dengan sesiapa.Lebih kepada kami berdua. Sebab, manusia di dunia ujiannya berbeza.

” Jadi, kami lebih senang jika berdua saja dan hadapi berdua. Sebab Puteri pun lebih senang bercakap dengan saya. Jiwanya sensit1f sangat,” katanya.

Malah, kehidupan makin terhimpit apabila kesihatan Balqis mula terganggu pada 2018.

Dua beranak itu juga pernah dihalau dari rumah lama kerana tidak mampu membayar sewa bulanan sebelum berpindah ke rumah sewa sekarang di Shah Alam.

Pernah Tolak Bantuan

Ibu kepada Aqish turut mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah menyokong mereka dengan kata-kata semangat dan membeli buku tersebut, sekurang-kurangnya keluarga kecil ini mampu melangsaikan hvtang dan bil tertunggak hasil daripada jualan itu.

Sebelum ini, Norashikin pernah menolak bantvan dari program Bersamamu dengan alasan mereka masih lagi mampu bekerja demi mendapatkan sesuap nasi.

Sebelum ini, pelakon cilik itu pernah memenangi beberapa anugerah antaranya ialah Anugerah Skrin ke-16 Anugerah Artis Harapan Pantene, Anugerah Skrin ke-18 Pelakon Wanita Terbaik Drama, dan Anugerah Televisyen Asia ke-19 Pelakon Wanita Terbaik.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : FB Page PPIM dan hmetro

 

Be the first to comment on "Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan mula bersuara"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*