“Saya tak t4kut… sila perketat dan kemaskini!” – Dr Amalina kata tak masuk akal Malaysia guna und4ng-und4ng kawal produk kesih4tan sama sejak 1956!

LAMAN Twitter Dr Amalina Che Bakri dipenuhi ucapan tahniah daripada pengikutnya kerana terpilih antara tiga wanita bijak dari Falkuti Perub4tan Imperial College London atas keberaniannya menentang berita p4lsu dan mitos perub4tan di media sosial.

Rata-rata netizen tumpang gembira dengan kejayaannya itu dan menyifatkan beliau layak menerima penghargaan tersebut.

Pakar bed4h kelahiran Malaysia yang berpangkalan di London, United Kingdom (UK) itu cukup dikenali dengan kelantangannya bersuara menentang mitos perub4tan dan berita p4lsu di media sosial.

Dengan lebih 1 juta pengikut di Twitter dan Instagram, Dr Amalina sering mendidik dan mewujudkan kesedaran orang ramai terutamanya rakyat Malaysia supaya membuat keputusan bijak mengenai kesih4tan mereka.

“Saya menggunakan kehadiran saya di media sosial untuk menyebarkan maklumat tepat mengenai fisiologi dan bagaimana tubvh manusia berfungsi supaya mudah difahami ramai.

“Saya juga bersemangat untuk berkongsi nasihat kepada orang awam berdasarkan bukti saintifik yang diperakui,” katanya.

Menyedari lambakan produk kesih4tan berbah4ya dan maklumat kurang tepat disebarkan inflv3ncer media sosial, Dr Amalina menggesa agar und4ng-und4ng mengawal selia produk kesih4tan di Malaysia diperketatkan.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Thank you @imperialcollege @imperialmedicine for choosing me to be one of the ‘Three Wise Women’ this year. You can read the full article here http://wwwf.imperial.ac.uk/blog/imperial-medicine/2019/12/16/my-fight-against-medical-myths-and-fake-news-on-social-media/

A post shared by Dr. Amalina (@dramalinabakri) on

“Syarikat membayar selebriti bagi menyokong produk perub4tan dan menyasarkan demografi paling mudah untuk didekati.

“Penyembuhan ajaib dan produk menawarkan penyembuhan cepat amat popular di Malaysia, negara kelahiran saya walaupun tidak mempunya sebarang kajian klinikal.

“Produk itu sudah lama diiklankan di media arus perdana tetapi kini boleh didapati untuk pembelian segera di media sosial. Sesetengah produk menawarkan penyembuhan segera untuk peny4kit seperti k3ncing manis, kegag4lan buah pingg4ng kron0k dan k4nser,” katanya.

Dr Amalina merupakan pakar bed4h kelahiran Malaysia yang berkhidmat di London, United Kingdom.

Beliau berkata und4ng-und4ng kawal selia itu juga perlu dikemaskini kerana ia diwujudkan pada 1956.

“Ia kedengaran tidak masuk akal. Baru-baru ini saya membantah produk herba dikenali sebagai jamu yang didakwa mampu mengetatkan v4gina.

“Begitu juga produk pemutihan berbah4ya yang mengandungi merkvri dijual secara berleluasa di seluruh Asia tetapi memberi ris1ko besar kepada kesih4tan.

“Trend ini amat membimbangkan kerana ia sering menyumbang kepada pelbagai mas4lah kesih4tan untuk pelanggan yang cetek pengetahuan,” katanya.

Dalam pada itu, Dr Amalina turut menyatakan kebimbangan mengenai tindakan Instafamous yang menggalakkan pelbagai produk pseud0sains, ub4t ajaib dan berbah4ya serta amalan perub4tan meragukan.

“Sebagai contoh terapi intravena multivitamin menjadi trend yang semakin popular walaupun kajian klinikal terhad dijalankan untuk mengesahkan manfaat kesih4tan yang diuar-uarkan kepada pengguna.

“Pada September, Instagram melancarkan penghar4man produk penurunan berat b4dan t0ksik dan pembed4han kosmetik yang dipromosikan Kim Kardashian dan influencer media sosial lain.

Ramai syarikat menggunakan khidmat inflv3ncer untuk mempromosikan produk kesih4tan.

“Inisiatif ini adalah langkah positif ke arah melindungi pengguna walaupun pemasaran inflv3ncer agak keterlaluan,” katanya.

Mengenai matlamatnya pada 2020, Dr Amalina bekata beliau mahu menghasilkan aplikasi digital dan laman web pendidikan untuk kanak-kanak sekolah bagi meningkatkan kesedaran di kalangan generasi muda mengenai pelbagai isu kesih4tan umum.

“Internet dan media sosial boleh menjadi persekitaran yang tidak menentu tetapi saya tidak sesekali t4kut dengan golongan minoriti yang menyebarkan keb3ncian mereka kerana lebih ramai masyarakat positif yang ada di media sosial.

“Adalah penting untuk kekal fokus, mengabaikan tr0ll dan neg4tiviti serta menyediakan maklumat perub4tan beserta bukti ketika mengeluarkan kenyataan.

“Objektif saya adalah untuk membantu rakan sejawatan saya di Malaysia dan seluruh dunia serta menggalakkan orang lain dalam bidang penguatkuasaan melakukan perkara sama,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pisang Daily

Sumber : mStar

Be the first to comment on "“Saya tak t4kut… sila perketat dan kemaskini!” – Dr Amalina kata tak masuk akal Malaysia guna und4ng-und4ng kawal produk kesih4tan sama sejak 1956!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*